ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Dacia Spring - Electric 65

Ορθολογική ηλεκτροκίνηση         ..:: Σαββάτο, 23 Μαρτίου 2024 ::..

Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Dacia ταυτίζεται απόλυτα με τη φιλιοσοφία της εταιρείας και αποτλεί μία από τις πιο ορθολογικές προτάσεις για την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης στην παρούσα συγκυρία των περιορισμενων αυτονομιών και του ανεπαρκούς δικτύου φόρτισης, προσφέροντας ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης με απολύτως επαρκή αυτονομία για το αστικό περιβάλλον, καλή άνεση και ευκολία οδήγησης, καλούς χώρους, πλήρη εξοπλισμό, μεγάλη ευελιξία και -κυρίως- την πιο προιτή τιμή για ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ώστε να είναι προσιτό και στον μέσο καταναλωτή

Το Spring είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Dacia και -για να είμαστε ειλικρινείς- ένα από τα πρώτα που μας έκανε να αισθανθούμε ότι ταιριάζει στην αντίληψη που θα έπρεπε να υπάρχει για την ηλεκτροκίνηση σήμερα. Ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο με απολύτως επαρκή αυτονομία για αστική χρήση, που μπορεί να αγοραστεί ως δεύτερο αυτοκίνητο σε σχετικά προσιτή τιμή ώστε να καλύπτει εύκολα, ξεκούραστα και με χαμηλό κόστος χρήσης τις καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη. Αφήνοντας τα ταξίδια σε μεγάλες αποστάσεις για ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο με πιο συμβατικό σύστημα παραγωγής ισχύος, που δεν θα περιορίζεται από την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και το ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης. Βασισμένο στην πλατφόρμα CMF-A της Renault, το Spring είναι ένα μικρό αυτοκίνητο με αμάξωμα τύπου SUV, το οποίο έχει μήκος 3,73 μ., στα επίπεδα δηλαδή των μίνι αυτοκινήτων πόλης.

Εσωτερικό
Το μεγάλο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχουν εξαρχής σχεδιαστεί ως τέτοια, είναι η καλύτερη εκμετάλλευση χώρων σε σχέση με τα συμβατικά. Παρά τις μικρές διαστάσεις του, το Spring προσφέρει πολύ καλούς χώρους για τόσο μικρό αυτοκίνητο, που φιλοξενούν χωρίς πρόβλημα 4 ενήλικους επιβάτες. Ταυτόχρονα υπάρχει και ένας υπαρκτός χώρος αποσκευών 290 λίτρων, επίσης πολύ καλός για μίνι αυτοκίνητο. Επαρκείς είναι επίσης και οι χώροι για μικροπράγματα στο εσωτερικό, συμπληρώνοντας μία συνολικά θετική εικόνα για το Spring στον τομέα της λειτουργικότητας. Θα παρατηρήσουμε μόνο ότι το ραφάκι στην κονσόλα δεν έχει αντιολισθητικό υλικό, με αποτέλεσμα να μη σταθεροποιείται όποιο αντικείμενο (π.χ. τηλέφωνο) τοποθετηθεί εκεί. Η θέση οδήγησης είναι ικανοποιητική, δεν υπάρχει όμως ρύθμιση σε ύψος ούτε ρύθμιση του τιμονιού, ενώ και η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί ορισμένοι οδηγοί να μη βρουν με ακρίβεια τη θέση που τους βολεύει. Η συνολική φιλοσοφία στην κατασκευή του αυτοκινήτου ήταν να κρατηθεί χαμηλά το κόστος και το βάρος του, οπότε δεν υπάρχουν πολυτέλειες, αλλά μόνο τα απαραίτητα και είναι χαρακτηριστικό ότι το κλείσιμο στις πόρτες είναι αρκετά «ελαφρύ». Από την άλλη πλευρά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το συγκεκριμένο αυτοκίνητο δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ηχομόνωση, αφού είναι ηλεκτροκίνητο και προορίζεται για χρήση στην πόλη, άρα παράγει πολύ λιγότερο θόρυβο από ένα συμβατικό αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Και βέβαια οι συγκεκριμένες επιλογές έχουν ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση του βάρους σε πολύ χαμηλά επίπεδα για ηλεκτρικό αυτοκίνητο (μόλις 975 κιλά), με το ανάλογο όφελος στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και την αυτονομία. Συνολικά δεν θα λέγαμε ότι πρόκειται για μία «φτηνιάρικη» κατασκευή, αλλά για μία ορθολογική κατασκευή χαμηλού κόστους, που δεν δημιουργεί προβλήματα στη χρήση, αλλά δεν προσποιείται ότι προσφέρει κάποια πολυτέλεια.

Η τιμή του αυτοκινήτου, που είναι το φθηνότερο ηλεκτρικό στην ευρωπαϊκή αγορά ξεκινάει από 25.000 ευρώ, γεγονός που σημαίνει πως όταν ξεκινήσει πάλι η εφαρμογή του προγράμματος «κινούμαι ηλεκτρικά» με τις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι πολύ πιθανό να πέσει κάτω από τις 20.000 ευρώ, τιμή... άγνωστη μέχρι τώρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα! Αυτή η τιμή μάλιστα περιλαμβάνει ένα αρκετά πλήρες επίπεδο εξοπλισμού, στο οποίο υπάρχει στάνταρ ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης επικείμενης σύγκρουσης και αυτόματου φρεναρίσματος, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, περιοριστή ταχύτητας, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω, κάμερα οπισθοπορείας, ηχοσύστημα με ψηφιακό ραδιόφωνο, αυτόματα φώτα, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, Bluetooth και θύρα USB, σύστημα πλοήγησης σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Και μάλιστα, ω του θαύματος, υπάρχει στάνταρ και (κανονική) ρεζέρβα, στοιχείο παντελώς άγνωστο μέχρι στιγμής στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και στην πλειοψηφία των συμβατικών, παρ' όλο που κατά τη γνώμη μας είναι εντελώς απαραίτητο για την ελληνική αγορά. Δεν μπορούμε λοιπόν παρά να δώσουμε τα εύσημα στη Dacia για την συγκεκριμένη επιλογή. Τέλος, το αυτοκίνητο καλύπτεται από 5ετή εργοστασιακή εγγύηση (ή 100.000 χιλιομέτρων) και 3ετή δωρεάν οδική βοήθεια και η μπαταρία από εγγύηση 8 ετών (ή 120.000 χιλιομέτρων).
Η νέα πλατφόρμα επιτρέπει στο Spring να προσφέρει απολύτως επαρκής χώρους για 4 άτομα, ενώ ο εξοπλισμός δεν έχει ουσιαστικές ελλείψεις
Κινητήρας-κιβώτιο
Εδώ έχουμε την αξιοποίηση μιας άλλης ιδιομορφίας των ηλεκτρικών αυτοκίνητων, που είναι η απόδοση της μέγιστης ροπής από μηδενικές στροφές, κάτι που επιτρέπει τις πολύ καλές ενδιάμεσες επιταχύνσεις και την εύκολη παρακολούθηση της ροής της κυκλοφορίας ασχέτως μέγιστης ισχύος. Το Spring, λοιπόν, χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα 65 ίππων, ισχύς που μπορεί να φαίνεται μικρή σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα (και ακόμα περισσότερο σε σχέση με την... τερατώδη ισχύ που αποδίδουν πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα, αλλά είναι υπεραρκετή για την άνετη κίνηση στην πόλη (ακόμα και στις λεωφόρους ταχείας κυκλοφορίας), με αρκετά σβέλτους ρυθμούς μάλιστα. Απλώς η εταιρεία, με δεδομένο ότι πρόκειται για αυτοκίνητο που προορίζεται για αστική χρήση, έχει περιορίσει τη μέγιστη ταχύτητά του ηλεκτρονικά στα 125 χλμ./ώρα, οπότε δεν χρειάζεται και μεγαλύτερη ισχύς, που ούτως η άλλως θα απέδιδε σε υψηλότερες στροφές από αυτές στις οποίες λειτουργεί. Η επιτάχυνση από 0 ως 100 χλμ./ώρα που δίνει η εταιρεία είναι 13,7'', αξιοπρεπής δηλαδή, αλλά χωρίς να δίνει πραγματική εικόνα για την απόκριση του αυτοκινήτου στο γκάζι όταν χρειάζεται να παρακολουθήσει την κίνηση ή το γρήγορο ξεκίνημα στα φανάρια. Το κιβώτιο έχει φυσικά μία μόνο ταχύτητα και οι επιλογές D, N, R για οδήγηση, «νεκρά» και όπισθεν γίνονται μέσω ενός περιστροφικού διακόπτη. Ο κινητήρας τροφοδοτείται από μια μπαταρία 27,4 kWh, που προσφέρει αυτονομία 220 χλμ. στον τυποποιημένο κύκλο δοκιμών (WLTP), την οποία -ιδιαίτερα χωρίς την χρήση κλιματισμού- μπορεί κανείς να φτάσει εύκολα και στην πράξη, οδηγώντας χωρίς να... σέρνεται στην πόλη και γύρω απ' αυτή (π.χ στην παραλιακή Αθηνών-Σουνίου). Σε κάθε περίπτωση τα 200 χιλιόμετρα είναι μία απολύτως εφικτή αυτονομία στο αστικό περιβάλλον, ακόμα και με θέρμανση ή κλιματισμό (με δεδομένη και την ανάκτηση ενέργειας κατά τις επιβραδύνσεις που υπάρχει κι εδώ, όπως σε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα).

Οδηγώντας
Όπως θα περιμέναμε από ένα αυτοκίνητο που βασίζεται στην τεχνολογία της Renault, το Spring προσφέρει μια πολύ καλή ισορροπία ανάμεσα σε μία απολύτως προβλέψιμη και ασφαλή οδική συμπεριφορά και μία πολύ καλή άνεση με τα δεδομένα της κατηγορίας, στοιχείο σίγουρα πολύ σημαντικό για ένα αυτοκίνητο που προορίζεται για την πόλη. Χρησιμοποιεί αναρτήσεις με γόνατα Μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω και παρουσιάζεται απολύτως προβλέψιμο στο δρόμο (σε περίπτωση που θα βγει λίγο πολύ πιο έξω από τον αστικό ιστό, στον οποίο οι απαιτήσεις δεν είναι και πολύ μεγάλες), με προοδευτική υποστροφή και κάποιες κλίσεις του αμαξώματος αν πιεστεί σε μια στροφή, αλλά με απουσία οποιασδήποτε απότομης αντίδρασης. Το μόνο στοιχείο που δείχνει τον αστικό προσανατολισμό του και το γεγονός ότι δεν φτιάχτηκε για ταξίδια, είναι το κάπως αργό τιμόνι (3,44 στροφές από τέρμα σε τέρμα) με τη μέτρια αίσθηση. Θα τονίσουμε επίσης τη μεγάλη ευελιξία του αυτοκινήτου (κύκλος στροφής 9,5 μ.), στοιχείο επίσης ιδιαίτερα σημαντικό κατά την κίνηση στην πόλη. Τα φρένα είναι επαρκή, με κάποια υποβοήθηση και από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση για τη φόρτιση της μπαταρίας, που δεν προσφέρει μεν πολύ δυνατό υποβοηθητικό «φρενάρισμα», αλλά όχι και ανύπαρκτο. Η άνεση που προσφέρει το Spring είναι πολύ καλή για τόσο μικρό αυτοκίνητο και μάλιστα ηλεκτρικό (συνήθως τα ηλεκτρικά έχουν πιο σφιχτές αναρτήσεις λόγω αυξημένου βάρους, που εδώ δεν υπάρχει), και μόνο οι εγκάρσιες ανωμαλίες γίνονται κάπως αισθητές από τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω.
YΠEP
- Άνεση
- Ευκολία οδήγησης-ευελιξία
- Κόστος χρήσης
- Χώροι
- Καλή αυτονομία για την πόλη
- Προσιτή τιμή για ηλεκτρικό
- Το μόνο ηλεκτρικό με ρεζέρβα
- 5 χρόνια εγγύηση
KATA
- Περιορισμένες ρυθμίσεις στη θέση οδήγησης
- Ραφάκι στην κονσόλα χωρίς αντιολισθητικό υλικό
- Κάπως αργό τιμόνι με μέτρια αίσθηση
Ευκολοδήγητο και ευέλικτο, με χαμηλό κόστος χρήσης και επαρκή αυτονομία για την πόλη
Συμπέρασμα
Θα επιστρέψουμε στον πρόλογο του άρθρου, για να τονίσουμε και πάλι ότι το Spring αποτελεί μία αρκετά ορθολογική πρόταση για την ένταξη της ηλεκτροκίνησης στις οδικές μεταφορές, προσφέροντας μια λύση για εύκολες και άνετες μεταφορές με χαμηλό κόστος μέσα στην πόλη, χωρίς να διεκδικεί το ρόλο του οικογενειακού μεταφορικού μέσου για τις εκδρομές και τα ταξίδια, που περιορίζεται σήμερα σημαντικά από την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την ανεπάρκεια του δικτύου φόρτισης. Μπορεί να διεκδικήσει λοιπόν το ρόλο του δεύτερου αυτοκινήτου στην οικογένεια, με μία σχετικά προσιτή τιμή (ιδιαίτερα δε όταν ξεκινήσει πάλι η κρατική επιδότηση) που ταιριάζει σε αυτόν το ρόλο, προσφέροντας εύκολη και ξεκούραση οδήγηση, με χαμηλό θόρυβο, πλήρη εξοπλισμό για την εξυπηρέτηση οδηγού και επιβατών και παραπάνω από επαρκείς χώρους, χωρίς το μεγάλο βάρος των περισσότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που καταπονεί τα λάστιχα και το οδόστρωμα.
Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site https://www.dacia.gr


  UP