ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ :: ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ ::

Οδηγούμε τα ηλεκτροκίνητα VW

Πανελλαδική παρουσίαση στην Αττική         ..:: Σαββάτο, 16 Απριλίου 2016 ::..


Με αφορμή την «εβδομάδα ηλεκτροκίνησης», που οργανώνει για το κοινό η αντιπροσωπεία της VW από τη Δευτέρα 18 Απριλίου μέχρι και την Κυριακή 24 Απριλίου στην Karenta Αμαρουσίου, η εταιρεία κάλεσε τους δημοσιογράφους του ειδικού Τύπου για μια ενημέρωση και μια συνολική επαφή με τη γκάμα της στο χώρο της ηλεκτροκίνησης (στην οποία συμπεριλαμβάνονται και τα φορτιζόμενα υβριδικά, αφού έχουν τη δυνατότητα κίνησης για μερικές δεκάδες χιλιόμετρα αποκλειστικά ως ηλεκτροκίνητα). Τα τέσσερα μοντέλα της, που θα βρίσκονται και στη διάθεση του κοινού για δοκιμαστική οδήγηση την ερχόμενη εβδομάδα, είναι τα e-up!, e-Golf, Golf GTE και Passat GTE. To e-up! κοστίζει από 28.000 ευρώ, το e-Golf από 38.900 ευρώ, το το Golf GTE από 37.950 ευρώ και το Passat GTE από 52.000 ευρώ, με κοινό χαρακτηριστικό όλων το πολύ πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, που βρίσκεται στην κορυφή της κατηγορίας του κάθε μοντέλου, και τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Στην «εβδομάδα ηλεκτροκίνησης» για το κοινό, η εταιρεία δίνει τη δυνατότητα σε όσους θέλουν να πάρουν μέρος σε ένα διαγωνισμό, με έπαθλο τη διάθεση για μία ολόκληρη εβδομάδα στον τυχερό νικητή ενός φορτιζόμενου υβριδικού Passat GTE.


Η VW έχει ένα μεγάλο ερευνητικό πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση (είτε πρόκειται για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είτε για φορτιζόμενα υβριδικά), θεωρώντας ότι αποτελεί μία λύση που θα έχει ευρεία χρήση από την αυτοκινητοβιομηχανία στο όχι και πολύ μακρινό μέλλον. Αυτό το πρόγραμμα μάλιστα έχει ξεκινήσει εδώ και μερικές δεκαετίες και στις μέρες μας έχει φτάσει σε επίπεδα που επιτρέπουν στην εταιρεία να προσφέρει πλέον και ορισμένα επιβατικά ηλεκτρικά μοντέλα (σχετικά περιορισμένης) παραγωγής προς πώληση στο κοινό, καθώς υπάρχουν κάποιες χώρες όπου έχει αρχίσει να δημιουργείται σχετική υποδομή και να υπάρχουν κίνητρα για τη χρήση τους. Στην Ελλάδα η υποδομή αυτή είναι σχεδόν ανύπαρκτη (ελάχιστα σημεία φόρτισης υπάρχουν στην Αθήνα). Από τη στιγμή, όμως, που έχει αρχίσει να γίνεται συζήτηση για την ηλεκτροκίνηση, που έχει αρχίσει να υπάρχει κάποια έμμεση εξοικείωση του κοινού με αυτήν χάρη σε μερικά υβριδικά μοντέλα που κυκλοφορoύν στη χώρα μας εδώ και χρόνια και που υπάρχει σε κάθε περίπτωση η δυνατότητα φόρτισης από κοινή πρίζα σε όσους έχουν δικό τους σπίτι, η ελληνική αντιπροσωπεία αποφάσισε να κάνει το βήμα της διάθεσης όλων των ηλεκτρικών μοντέλων της στην ελληνική αγορά. Άλλωστε τα δύο απ' αυτά είναι φορτιζόμενα υβριδικά, άρα δεν έχουν πρόβλημα αυτονομίας, αφού διαθέτουν και βενζινοκινητήρα, οπότε μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως αυτοκίνητα για κάθε χρήση στην πόλη ή στα ταξίδια και δεν απαιτούν τη χρήση και άλλου «κανονικού» αυτοκινήτου στην οικογένεια. Θα σημειώσουμε επίσης ότι και τα 4 αυτοκίνητα συμπεριλαμβάνουν στον βασικό τους εξοπλισμό δωρεάν για ένα χρόνο οnline υπηρεσίες Car-Net e-Remote, οι οποίες προσφέρουν πληροφόρηση (και στο smartphone του χρήστη) για την τελευταία θέση στάθμευσης, τις πόρτες και τα φώτα, τη διαχείριση της μπαταρίας, τον κλιματισμό, το χρόνο αναχώρησης και τα στοιχεία διαδρομής, καθώς και την κατάσταση του οχήματος.

Η γκάμα φυσικά ξεκινάει μ' ένα αυτοκίνητο πόλης, το (5θυρο) e-up!, που είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο, χρησιμοποιώντας ηλεκτροκινητήρα 82 ίππων και προσφέροντας αυτονομία μέχρι 160 χιλιομέτρων. Για τις επιδόσεις του η VW αναφέρει επιτάχυνση από 0 ως 100 χλμ./ώρα σε 12,4'', ενώ η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 130 χλμ./ώρα. Το e-Golf κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 115 ίππων με πολύ μεγαλύτερη ροπή (27,5 kgm αντί για τα 21,4 του e-up!). Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτό που είναι ουσιαστικής σημασίας για τις επιδόσεις και τις συνολικές τους δυνατότητες είναι κυρίως η ροπή, καθώς αυτή αποδίδεται στη μέγιστη τιμή της πρακτικά από μηδενικές στροφές (αμέσως δηλαδή μόλις αρχίσει να λειτουργεί ο κινητήρας), σε αντίθεση με τους βενζινοκινητήρες και τους ντίζελ που χρειάζεται να «ανεβάσουν στροφές» για να είναι πιο αποδοτικοί. Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα στο e-Golf γίνεται σε 10,4'' και η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 140 χλμ./ώρα. Η αυτονομία του είναι μεγαλύτερη από του e-up! (το e-Golf έχει μεγαλύτερη μπαταρία), φτάνοντας θεωρητικά μέχρι τα 190 χιλιόμετρα. Τα δύο αυτοκίνητα δεν έχουν συμβατικό κιβώτιο ταχυτήτων (δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο στα ηλεκτροκίνητα, αφού δίνουν αμέσως όλη τη ροπή τους), προσφέρουν όμως τη δυνατότητα επιλογής κάποιων προγραμμάτων τρόπου λειτουργίας, μεταξύ των οποίων δύο που εξασφαλίζουν μεγαλύτερη οικονομία, άρα και αυτονομία ("Eco", "Eco+") και άλλα τέσσερα που σχετίζονται με τη λειτουργία ανάκτησης ενέργειας κατά τη φάση της επιβράδυνσης ("D1", "D2", "D3" και "B"), τα οποία επίσης μπορούν να συμβάλλουν στην αύξηση της αυτονομίας. Και τα δύο αυτοκίνητα μπορούν να φορτιστούν από κοινές πρίζες, από ειδικά "wall box" που παρέχουν μεγαλύτερη ισχύ και χρειάζονται λιγότερο χρόνο φόρτισης, ή από ειδικούς ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος (οι οποίοι μόλις σε μισή ώρα φορτίζουν τη μπαταρία στο 80% της χωρητικότητάς της).

Τα άλλα δύο μοντέλα (Golf GTE και Passat GTE) είναι φορτιζόμενα υβριδικά, οπότε βρίσκονται σε εντελώς διαφορετικά επίπεδα από πλευράς ισχύος, επιδόσεων και αυτονομίας και αποτελούν προτάσεις ολοκληρωμένης αυτοκίνησης, όχι μόνο για την πόλη, αλλά για κάθε χρήση. Και τα δύο χρησιμοποιούν το βενζινοκινητήρα τούρμπο 1.4 TSI, που αποδίδει 150 ίππους στο Golf GTE και 156 στο Passat GTE και συνδυάζεται με ηλεκτροκινητήρα 102 ίππων στο Golf ή 115 ίππων στο Passat και με ημιαυτόματο εξάρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG. Η μέγιστη συνδυασμένη ισχύς είναι 204 ίπποι στο Golf και 218 στο Passat, οπότε είναι προφανές ότι μιλάμε για αυτοκίνητα με επιδόσεις επιπέδου GTI (καθώς μάλιστα έχουν και το πλεονέκτημα της μεγάλης ροπής του ηλεκτροκινητήρα), αλλά με κατανάλωση που τα GTI ούτε στην... κατηφόρα δεν πετυχαίνουν. Το Golf GTE επιταχύνει από 0 ως 100 χλμ./ώρα σε 7,6'' κι έχει μέγιστη ταχύτητα 222 χλμ./ώρα, ενώ το Passat GTE επιταχύνει από 0 ως 100 χλμ./ώρα σε 7,4'' κι έχει μέγιστη ταχύτητα 225 χλμ./ώρα. Το σημαντικό είναι, ότι και τα δύο έχουν τη δυνατότητα να κινούνται ως ηλεκτροκίνητα όταν η μπαταρία είναι φορτισμένη (και από κοινή πρίζα), με μία αυτονομία που φτάνει θεωρητικά (γιατί στην πράξη εξαρτάται από τον τρόπο οδήγησης και άλλους παράγοντες) τα 50 χιλιόμετρα και για πολύ κόσμο καλύπτει τις καθημερινές αστικές μεταφορικές ανάγκες.




Τη μεγαλύτερη οδηγική εμπειρία από τα ηλεκτρικά VW την έχουμε, με το e-up!, που άρχισε να διατίθεται στην αγορά πρώτο και κατά σύμπτωση είχαμε πάρει για αναλυτική δοκιμή ελάχιστο χρόνο πριν την παρουσίαση. Όπως είχαμε γράψει στη σχετική δοκιμή (την οποία μπορείτε να δείτε σε άλλη σελίδα του auto-internet) το θεωρούμε ως το ιδανικό αστικό μεταφορικό μέσο, με μοναδικό εμπόδιο την αναπόφευκτα υψηλή τιμή του. Είναι ένα αυτοκίνητο ευέλικτο, εξαιρετικά ευκολοδήγητο, αθόρυβο και άνετο, πολύ σβέλτο μέσα στην κίνηση της πόλης χάρη στη ροπή του κινητήρα και την άμεση απόκρισή του και φυσικά απίστευτα οικονομικό. Ειδικά αν έχει κανείς νυχτερινό ρεύμα στο σπίτι του, το κόστος κίνησης με το e-up! μπορεί να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ/100 χλμ., κάτι που ούτε με τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν μπορεί να επιτευχθεί! Υπολογίστε δε, ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν τέλη κυκλοφορίας, ενώ έχουν και πολύ χαμηλότερο κόστος συντήρησης, αφού έχουν πολύ απλούστερο σέρβις. Η πραγματική αυτονομία, χωρίς ιδιαίτερη διάθεση οικονομίας, αλλά και χωρίς υπερβολές, είναι γύρω στα 120 χιλιόμετρα, πολύ περισσότερο από αρκετή για τις καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη. Το e-Golf που οδηγήσαμε στην παρουσίαση για λίγα χιλιόμετρα, προσφέρει προφανώς ακόμα πιο ποιοτική μετακίνηση, αφού είναι το ίδιο αθόρυβο και οικονομικό, ακόμα πιο σβέλτο και φυσικά πιο ευρύχωρο και ακόμα πιο άνετο και πιο ποιοτικό σε υλικά και συναρμολόγηση, αφού βρίσκεται δύο κατηγορίες επάνω.

Από την άλλη πλευρά, το Golf GTE είναι ένα πολύ δυνατό και γρήγορο αυτοκίνητο, προφανώς με υψηλότερο κόστος λειτουργίας, αφού στην υβριδική λειτουργία του καταναλώνει και βενζίνη, αλλά πρέπει να το δει κανείς κάτω από το πρίσμα του συνδυασμού των δύο τρόπων λειτουργίας. Γιατί μέσα στην πόλη μπορεί να κινείται σαν ένα κανονικό ηλεκτρικό Golf, με την ίδια ακριβώς αίσθηση με το e-Golf και, εφ' όσον δεν διανύει κανείς περισσότερο από 30-35 χιλιόμετρα τη μέρα, με αντίστοιχα χαμηλό κόστος. Αλλά ακόμα κι αν χρειάζεται να κάνει μερικά χιλιόμετρα παραπάνω, η υβριδική λειτουργία είναι πολύ πιο οικονομική από αυτή ενός απλού 1.4 TSI και σε συνδυασμό με τα χιλιόμετρα της ηλεκτροκίνησης, μπορεί κανείς να έχει καθημερινά μία μέση κατανάλωση ακόμα και κάτω από τα 3 λίτρα/100 χλμ. Ούτε με το πιο οικονομικό ντίζελ δεν μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο. Και φυσικά στον ανοιχτό δρόμο το αρνάκι μεταμορφώνεται σε... τίγρη, με εξαιρετική δύναμη και πολύ καλές επιδόσεις, ένα πραγματικά πολύ γρήγορο αυτοκίνητο και πάλι όμως με κατανάλωση που κανένα συμβατικό αυτοκίνητο 200 ίππων δεν μπορεί να πετύχει, πολύ περισσότερο δε το GTI. Και το GTI τελικά δεν είναι και τόσο πολύ φτηνότερο. Αν υπολογίσει μάλιστα κανείς το μειωμένο κόστος χρήσης του υβριδικού (συν μειωμένα τεκμήρια κλπ.), το GTE δεν φαίνεται τελικά και τόσο ακριβό σε σχέση με αυτά που προσφέρει...

Πάνος Φιλιππακόπουλος


  UP