ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Στερεότυπα εναντίον κοινής λογικής

        ..:: Δευτέρα, 27 Απριλίου 2015 ::..

Δουλειά των δημοσιογράφων που ασχολούνται με την αυτοκινητική ενημέρωση είναι να ενημερώνουν το κοινό για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαφόρων αυτοκινήτων και για το βαθμό ανταπόκρισής τους στις διαφορετικές ανάγκες των διαφόρων αγοραστών. Υποτίθεται ότι αυτό γίνεται με βάση αντικειμενικά κριτήρια που προκύπτουν από την εμπειρία τους στην οδήγηση πολλών διαφορετικών αυτοκινήτων σε διαφορετικά περιβάλλοντα και σε κάθε είδος δρόμου. Το κακό είναι, όμως, ότι αυτή η αντικειμενική εικόνα που προκύπτει από τη συγκεκριμένη εμπειρία έρχεται πολλές φορές σε αντίθεση με στερεότυπα που δημιουργούνται στην σκέψη των καταναλωτών και διατηρούνται πεισματικά ακόμα κι όταν έρχονται σε αντίθεση με την πραγματικότητα και με την κοινή λογική. Με αποτέλεσμα να υποχρεώνονται οι εταιρείες, που σε τελική ανάλυση δεν πουλάνε με θεωρητικά κριτήρια, αλλά με βάση τις απαιτήσεις των καταναλωτών, να προσαρμόζουν τα αυτοκίνητα τους σε αυτές τις απαιτήσεις, ακόμα κι αν αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της αποτελεσματικότητάς τους ή την εξάλειψη πλεονεκτημάτων πως θα ήταν χρήσιμα στους ιδιοκτήτες τους.

Μια είδηση που διαβάσαμε πρόσφατα στην έγκυρη έκδοση "Automotive News" και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα αυτής της ανάγκης προσαρμογής, είναι ότι η Ford σκοπεύει να αρχίσει από το Μάιο να προσφέρει στην ευρωπαϊκή αγορά το μικρό αυτοκίνητο ελεύθερου χρόνου EcoSport χωρίς την ρεζέρβα στην πίσω πόρτα, που αποτελούσε εξαρχής στοιχείο του αυτοκινήτου. Και αυτό γιατί φαίνεται ότι η συγκεκριμένη επιλογή δεν άρεσε ιδιαίτερα στους ευρωπαίους αγοραστές, δίνοντας στο αυτοκίνητο μια πιο «χοντροκομμένη» εικόνα από τα στιλάτα μικρά "SUV" άλλων κατασκευαστών. Με αποτέλεσμα οι πωλήσεις του στην Ευρώπη, όπου άρχισε να διατίθεται τον περασμένο Απρίλιο, να βρίσκονται πολύ χαμηλά, πολύ πίσω απ' αυτές των βασικών ανταγωνιστών του. Το θέμα είναι ότι η Ford πληρώνει εδώ μια σωστή επιλογή που έκανε προς όφελος του καταναλωτή, ο οποίος την αρνείται για αισθητικούς λόγους, παρά την προφανή χρησιμότητά της.

Υποτίθεται πως ο λόγος ύπαρξης και η χρησιμότητα των αυτοκινήτων ελεύθερου χρόνου, είναι κατ' αρχάς η δυνατότητα που προσφέρουν για χρησιμοποίηση σε πιο δύσκολες συνθήκες σε σχέση με ένα απλό επιβατικό, είτε πρόκειται για την κίνηση σ' ένα χωματόδρομο, είτε ακόμα και για να καβαλάνε πεζοδρόμια μέσα στις πόλεις. Σε περίπτωση που δεν συντρέχουν τέτοιες προϋποθέσεις χρήσης -το έχουμε γράψει πολλές φορές- δεν έχει νόημα να προτιμήσει κανείς την αγορά ενός τέτοιου αυτοκινήτου σε σχέση με ένα συμβατικό επιβατικό, γιατί το "SUV" και υψηλότερη κατανάλωση θα έχει, και λιγότερο καλή οδική συμπεριφορά. Ποτέ το EcoSport δεν θα προσφέρει στην άσφαλτο την συμπεριφορά του Fiesta, όπως και το Captur δεν προσφέρει τη συμπεριφορά του Clio, το Mokka δεν προσφέρει την συμπεριφορά του Corsa κλπ. Από τη στιγμή λοιπόν που πρόκειται για αυτοκίνητα τα οποία προορίζονται για μεγαλύτερες καταπονήσεις απ' ότι τα συμβατικά επιβατικά, έστω και αν πρόκειται απλώς για ανεβοκατεβάσματα σε πεζοδρόμια μέσα στις πόλεις, είναι απολύτως λογικό να προσφέρονται με ρεζέρβα και όχι με ένα απλό κιτ επισκευής που είναι της μόδας σήμερα, το οποίο είναι παντελώς άχρηστο σε περίπτωση που το λάστιχο δεν έχει μια απλή τρύπα από πρόκα αλλά ένα σκίσιμο. Και φυσικά, στη συγκεκριμένη κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων ελεύθερου χρόνου, από τη στιγμή που προσπαθούν να συμβιβάσουν τις μικρές διαστάσεις με την καλή εκμετάλλευση χώρων, είναι απολύτως λογική η τοποθέτηση της ρεζέρβας στην πίσω πόρτα, όπως επέλεξε η Ford, αυξάνοντας έτσι σημαντικά τον ωφέλιμο χώρο στο πορτ μπαγκάζ.

Όλα αυτά βασίζονται στην κοινή λογική, με βάση την οποία η εταιρεία σχεδίασε το αυτοκίνητο και με βάση την οποία ο δημοσιογράφος οφείλει να το κρίνει. Το κακό είναι ότι σε ένα ακριβό καταναλωτικό προϊόν όπως είναι το αυτοκίνητο, το οποίο δυστυχώς έχει εξελιχθεί και σε μέσο επίδειξης για πολλούς ιδιοκτήτες, η κοινή λογική πολλές φορές μπαίνει στο περιθώριο. Κι ό,τι και αν πει ο δημοσιογράφος, ό,τι και αν επιλέξει η εταιρεία μετά από μελέτη των συνθηκών για τις οποίες προορίζεται το αυτοκίνητο της, τα στερεότυπα και η τάση επίδειξης δυστυχώς επικρατούν της κοινής λογικής. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο πολλά αυτοκίνητα έχουν ελλείψεις ή ατέλειες που δεν οφείλονται στην έλλειψη τεχνογνωσίας ή σε αμέλεια των κατασκευαστών τους, αλλά στο φόβο απόρριψής τους από τις προκαταλήψεις των καταναλωτών. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό στη συγκεκριμένη περίπτωση ότι η Ford, γνωρίζοντας τη χρησιμότητα και τον ορθολογισμό της επιλογής της, θα προσφέρει προαιρετικά την εξωτερική ρεζέρβα σε όσους πελάτες επιθυμούν, χωρίς επιπλέον χρέωση! Σαν να λέει στο κοινό, «εγώ κάνω αυτό που πρέπει, εσείς αναλάβετε την ευθύνη των επιλογών σας»..._Π.Φ.


  UP