ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΠΑΛΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ::

Mini - Cooper S

Γρήγορο πιστόλι!         ..:: Σαββάτο, 14 Μαρτίου 2015 ::..
Η γρήγορη έκδοση με τον κωδικό Cooper S της νέας γενιάς Mini δίνει αφορμή για πολλά (θετικά) σχόλια, με βασικό αντικείμενο το πού πηγαίνει η υπόθεση "sport hatch" στις μέρες μας και πόσο έχουν πλέον αλλάξει τα πράγματα (και το Mini γενικώς...)

Αυτό το Cooper S πιστεύω ήταν το επιστέγασμα μιας διαμορφωμένης άποψης εδώ και καιρό, από τότε δηλαδή που βρεθήκαμε στο τιμόνι της νέας γενιάς Mini, μιας πιο «ήπιας» από πλευράς απόδοσης και κυβισμού έκδοσης, μάλιστα ντίζελ αν θυμάμαι σωστά. Πλέον είμαστε απόλυτα σίγουροι γι' αυτό που δειλά ψελλίσαμε εκείνη την πρώτη φορά σε κάποιο νέο Mini. Τι βγήκε από μέσα μας; Αυτό εδώ με όλο το θάρρος και όλο το σεβασμό, δεν θα έπρεπε να ονομάζεται Mini και το λέω με κάθε θετικό αντίκτυπο του όρου. Η συνολική του παρουσία, από τις διαστάσεις, την αίσθηση, την συμπεριφορά στο δρόμο, το πλαίσιο, τις επιδόσεις, το κύρος, την προσωπικότητα έως την τιμή αγοράς, όλα παραπέμπουν χωρίς δεύτερη σκέψη σε κάποια μικρή συμπαγή προσθιοκίνητη BMW, που πιθανότατα να δούμε στο άμεσο μέλλον. Το μόνο που έμεινε να θυμίζει Mini, είναι η ξυραφένια απόκριση στα επίπεδα πλέον ενός ηλεκτρονικού καρτ (αδόκιμος ο όρος αλλά περιγράφει εύστοχα αυτό που αποπνέει το Cooper S), εμπνευσμένα τονισμένη εδώ, στην ισχυρότερη έκδοση με το λατινικό «S» στα καπούλια. Ακόμη και η τεχνολογική υπεροπλία δεν συμβαδίζει με την έννοια του Mini, τουλάχιστον έτσι όπως το είχαμε στο μυαλό μας, αλλά συμπορεύεται κι αυτή με τα μοντέλα της BMW. Μια και αναφερόμαστε στο Cooper S, τα στοιχεία που το κάνουν να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα Mini, είναι η μάσκα με κυψελοειδές πλέγμα, οι διαφορετικοί προφυλακτήρες, η μεγάλη «αναπνοή» στο καπό, ενώ πίσω η απόληξη της εξάτμισης βρίσκεται στο κέντρο. Αυτά μαζί σε φέρνουν εύκολα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Είτε το θέλεις, είτε όχι.

Εσωτερικό
Αχίλλειος πτέρνα του προηγούμενου Mini ήταν οι εσωτερικοί χώροι στο πίσω κάθισμα, κυρίως για τα γόνατα των επιβατών. Σε αυτήν τη νέα γενιά, η αύξηση του μεταξονίου κατά 28 χιλιοστά (2.495), επέφερε μια μικρή βελτίωση στους διαθέσιμους χώρους, οι οποίοι όμως και πάλι απέχουν από το να χαρακτηριστούν «κανονικοί» (δύσκολη και η πρόσβαση στο πίσω κάθισμα). Ο χώρος αποσκευών με 211 λίτρα κυμαίνεται στο ίδιο μήκος κύματος, για να δικαιώσει το όνομα του αυτοκινήτου. Κατά τα λοιπά, η ποιότητα των υλικών (κυρίως στο ταμπλό) έχει αισθητά αναβαθμιστεί, η εργονομία απαιτεί χρόνο για να θυμηθείς πού είναι τι και ο εξοπλισμός αρκετά σύγχρονος τεχνολογικά αλλά και πλούσιος στη σύνθεσή του. Μία οθόνη TFT με διάφορες χρήσιμες ενδείξεις, μαζί με τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος, δεσπόζουν στο κέντρο ψηλά στην κονσόλα. Μην μας ρωτήσετε αν είναι λειτουργικά όλα αυτά, σίγουρα χρειάζονται εξοικείωση, αλλά το εκλαμβάνουμε ως μέρος της προσωπικότητας και το ξεπερνάμε τελικά. Αυτό που μετρά περισσότερο στο εσωτερικό, ειδικά σε αυτήν τη σπορτίφ έκδοση, είναι η «χωστή» θέση οδήγησης που θέλει να σε βάλει στο κλίμα της σπορ οδήγησης.

Η τιμή του Cooper S χωρίς το αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων της δοκιμής μας, αλλά με το χειροκίνητο 6άρι, ξεκινάει από 25.900 ευρώ (23.702 ευρώ με το όφελος της απόσυρσης), λογικά τσιμπημένη, με πλούσιο εξοπλισμό χωρίς ελλείψεις (6 αερόσακοι, ESP, ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικοί και θερμαινόμενοι καθρέφτες, κλιματισμός, ράδιο-CD με θύρα USB, ένδειξη απώλειας πίεσης ελαστικών κλπ.) Από εκεί και πέρα, ό,τι πληρώνεις παίρνεις, μέσα από ένα μεγάλο κατάλογο έξτρα εξοπλισμού που θυμίζει την BMW. Το δικό μας, για παράδειγμα, με τις έξτρα 17άρες ζάντες (οι 16άρες είναι στάνταρ) και το νέο αυτόματο κιβώτιο, φλερτάρει με τις 30.000 ευρώ, επιβεβαιώνοντας τον παραλληλισμό που κάναμε με τις BMW στην εισαγωγή.


Εκλεπτυσμένη αισθητική στο εσωτερικό, αναβαθμισμένη ποιότητα στο ψηλά τοποθετημένο ταμπλό, "hi-tech" εξοπλισμός, «αβάν γκαρντ» φωτισμοί, ως είθισται μέτριοι χώροι και εργονομία για... γερή μνήμη

Κινητήρας-κιβώτιο
Την ώρα που οι περισσότεροι κατασκευαστές κατεβαίνουν τα σκαλιά σε επίπεδο κυβισμού, η Mini επέλεξε το Cooper S να είναι δίλιτρο με το ανάλογο... ακαδημαϊκό ελληνικό αντίκρισμα. Ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι επτά κιλά ελαφρύτερος σε σχέση με τον παλιό 1.600άρη τούρμπο, γεγονός που συμβάλλει στη συνολική μείωση του βάρους, αφαιρώντας μάλιστα κιλά από το μπροστινό σύστημα, με ό,τι ευεργετικό συνεπάγεται αυτό στο χειρισμό. Η τεχνολογία του πλούσια, με τούρμπο twin scroll, άμεσο ψεκασμό, προηγμένο έλεγχο βυθίσματος βαλβίδων VALVETRONIC και μεταβλητό χρονισμό εκκεντροφόρων εισαγωγής/εξαγωγής VANOS. Η αύξηση του κυβισμού αντικατοπτρίζεται και στην απόδοση, με την ιπποδύναμη να έχει πλέον σκαρφαλώσει στους 192 ίππους και τη ροπή να διατηρείται σταθερή στα 28,5 kgm από τις 1.250 έως τις 4.750 σ.α.λ. Μάλιστα για ελάχιστα δευτερόλεπτα μπορεί να αγγίξει τα 30,6 kgm στη διαδικασία overboost.

Επί του πρακτέου τώρα, έχεις δυο πρόσωπα να επιλέξεις. Το ένα υπαγορεύει τους χαλαρούς ρυθμούς βόλτας και την αξιοποίηση της ροπής στις χαμηλές στροφές, συγκρατώντας την κατανάλωση σε λογικά επίπεδα. Από την άλλη, με την... ταυτότητα στο στόμα η απόλαυση είναι κυριολεκτικά μεγάλη. Ένας μπάσος (κούφιος σε χροιά) ήχος συνοδεύει την «εκτόξευση» του Mini, με το που το γκάζι πλησιάσει τη μοκέτα. Η επιτάχυνση είναι διαρκής, όσο και το χαμόγελό σου, ο δείκτης του ταχύμετρου ξεπερνά σε ρυθμό εκείνον του στροφόμετρου. Το αυτόματο κιβώτιο αλλάζει αστραπιαία τις έξι σχέσεις του, με ένα χαρακτηριστικό ηχητικό «σκάσιμο» τόσο στο όριο περιστροφής, όσο και στα κατεβάσματα. Δύο λίτρα, τούρμπο βενζίνης, κοινώς η χαρά κάθε ανήσυχου οδηγού, για να μην το πω λιγότερο κομψά. Εύκολα διανοείσαι πως παρασύρεσαι για πλάκα και ρίχνεις εξίσου γρήγορα τη στάθμη της αμόλυβδης στο ρεζερβουάρ. Μια μέση κατάσταση με συνδυασμό χρήσης, αποκάλυψε 10,8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Μπρος στα κάλλη όμως (και εννοώ τον «αέρινο» ρυθμό), τι είναι ο πόνος...

Οδηγώντας
Καιρό είχε να χαραχθεί στο υποσυνείδητο ο πειθήνιος τρόπος υπακοής ενός αυτοκινήτου στις λυσσαλέες ορέξεις μας. Κοινώς, ένα καυτό χάτσμπακ σε ερωτική σχέση με τον οδηγό του. Σε επίπεδο επικοινωνίας και αμεσότητας, το Mini δείχνει με σαφήνεια το δρόμο ακόμη και σε αμιγώς σπορ κατασκευές, αυτή τη φορά το κάνει με ένα μανδύα ραφιναρίσματος (σε σχέση με το δικό του παρελθόν), ευπρόσδεκτο κατά τη γνώμη μας. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως το Mini μετατράπηκε σε «χαλί», ούτε πως απέκτησε διαδρομή η ανάρτησή του, απλώς απέκτησε μια υποφερτή κύλιση, η οποία σε συνδυασμό με την πολύ καλή πλέον ηχομόνωση δίνει ένα αρεστό αποτέλεσμα, όποιες κι αν είναι οι συνθήκες. Η αίσθηση καρτ παραμένει, όσο και να αυξήθηκαν οι διαστάσεις. Άλλωστε στο τελευταίο οφείλεται και η μεγαλύτερη προοδευτικότητα στις αντιδράσεις σε σχέση με πριν.

Το κράτημα είναι εξαιρετικό για άλλη μια φορά, η ακρίβεια της συμπεριφοράς, επίσης, το τιμόνι είναι γρήγορο και ακριβές, ενώ τα φρένα πολύ καλά, κοινώς πάλι το Mini ταυτίζεται με την ευχαρίστηση της οδήγησης για όσους μπορούν να την εκτιμήσουν, σημείο αναφοράς σε επίπεδο χειρισμού υπό πίεση. Η υποστροφή θα αργήσει πολύ να εμφανιστεί, ακόμη κι όταν συμβεί αυτό, λόγω ολισθηρού οδοστρώματος, αποκαλύπτεις ένα ιδανικό στήσιμο που απασχολεί ελάχιστα τον «ηλεκτρονικό άγγελο», ο οποίος είναι εκεί για να διορθώσει την τροχιά, προτού το πάρεις είδηση. Όταν επιλέξεις το πρόγραμμα δυναμικής οδήγησης από το σχετικό διακόπτη (τρία προγράμματα λειτουργίας, κανονικό, οικονομικό και σπορ), τα αμορτισέρ σφίγγουν περισσότερο και οι αντιδράσεις αποκτούν επιπλέον ζωντάνια, στοιχείο άμεσα αντιληπτό στις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης. Το νέο Cooper S θα πάει γρήγορα από περισσότερους οδηγούς συγκριτικά με το προηγούμενο, απαιτώντας μάλιστα λιγότερη δυνατή προσπάθεια.

YΠEP
- Σπορ συμπεριφορά
- Απόλαυση οδήγησης
- Προσωπικότητα
- Κινητήρας
- Κιβώτιο
- Tιμόνι
- Φρένα
- Επιδόσεις

KATA
- Οι «υποχρεώσεις» των δυο λίτρων
- Η πρόσβαση στο πίσω κάθισμα
- Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
- Έλλειψη ρεζέρβας

Το «καρτ» πυροβολεί αδιακρίτως από στροφή σε στροφή και από ευθεία μέχρι την επόμενη, ο σπορ χαρακτήρας έχει περάσει πια σε ένα νέο τεχνολογικά επίπεδο, που δεν απαιτεί τεράστιες γνώσεις και ικανότητες


Συμπέρασμα
Αν η διασκέδαση βαπτιζόταν με συγκεκριμένο όνομα, τότε το Cooper S θα ήταν σίγουρα αυτό. Ταχύτατο (τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε 6,7''), ευθύβολο, συμμετοχικό, στιβαρό σαν βράχος, πιο εύκολο, πιο άνετο και πιο ασφαλές από πριν, μας υποδεικνύει τη νέα σπορ υπόσταση στα τέσσερα και κάτι μέτρα. Με αίσθηση ευχαρίστησης μάλιστα, ανάλογη με εκείνη προηγμένης ηλεκτρονικής κονσόλας στο καθιστικό του σπιτιού σου. Άλλοι καιροί, άλλα ήθη. Αν δεν ήταν δίλιτρο και ακριβό, θα στάζαμε περισσότερο μέλι. Στις προηγμένες ευρωπαϊκές κοινωνίες, ο πλοηγός των GTI νέας κοπής, στην Ελλάδα με τις «τιμωρητικές» τακτικές στο νόμιμο πλούτο, είδος πολυτελείας. Περαστικά μας...

Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet

Επίσημο Site http://www.mini.com.gr


  UP