ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ :: ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ::

Στρατηγική εναντίον καινοτομίας

        ..:: Τρίτη, 31 Μαϊου 2016 ::..

Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται αυτήν τη στιγμή σε ένα σημείο καμπής που απαιτεί επαναπροσδιορισμό στόχων και μεθόδων λειτουργίας. Τα πρόσφατα σκάνδαλα σχετικά με τις μετρήσεις των εκπομπών ρύπων είναι αποτέλεσμα μιας «κρίσης ταυτότητας» που οφείλεται σε ενδογενείς αλλά και εξωγενείς παράγοντες. Για πολλές δεκαετίες στη διάρκεια του προηγούμενου αιώνα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δημιουργούσαν τα αυτοκίνητά τους μέσα σε ένα έντονα ανταγωνιστικό πλαίσιο, με αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια του καθενός να προσελκύσει περισσότερους αγοραστές την τεχνολογία και την καινοτομία. Σήμερα η εξέλιξη των αυτοκινήτων εξακολουθεί να γίνεται φυσικά από τους μηχανικούς, οι οποίοι περιορίζονται όμως σημαντικά από τους υπευθύνους του μάρκετινγκ εσωτερικά και από τους εθνικούς και διεθνείς νομοθέτες εξωτερικά.

Θεωρητικά πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικούς παράγοντες με αντικρουόμενους στόχους, αφού το μάρκετινγκ έχει ως στόχο να προασπίσει τα συμφέροντα και να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της εταιρείας, ενώ οι νομοθέτες έχουν ως στόχο την προάσπιση των συμφερόντων των καταναλωτών και της κοινωνίας γενικότερα. Τελικά όμως και οι δύο περιορίζουν τη δουλειά των μηχανικών με τρόπο που είναι αντίθετος προς τα συμφέροντα όλων! Από τη μία το μάρκετινγκ αποτρέπει κάθε πειραματισμό και κάθε νέα εφαρμογή που δεν είναι 100% σίγουρο προκαταβολικά ότι θα φέρει κέρδος. Έτσι, έχουν κάνει την εξέλιξη των αυτοκινήτων μια διαδικασία ρουτίνας, που απλώς βελτιώνει υπάρχουσες τεχνολογίες και πρακτικές και πολύ σπάνια προτείνει ρηξικέλευθες λύσεις. Από την άλλη οι νομοθέτες, που συχνά είναι άνθρωποι με ελάχιστες τεχνικές γνώσεις και αδυναμία κατανόησης του τρόπου με τον οποίο εξελίσσεται η τεχνολογία, επιβάλλουν προδιαγραφές που δεν λαμβάνουν υπ' όψη την υπάρχουσα τεχνολογία στο σύνολό της αλλά και τις προοπτικές εξέλιξης της και υποχρεώνουν τους μηχανικούς να χρησιμοποιούν συγκεκριμένες λύσεις, που δεν είναι μακροπρόθεσμα οι πιο κατάλληλες.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της πιεστικής επιβολής πολύ αυστηρών προδιαγραφών εκπομπής ρύπων πριν μερικές δεκαετίες στην Ευρώπη, που υποχρέωσε τις εταιρείες να χρησιμοποιήσουν τη λύση των καταλυτών. Εκείνη την εποχή ήταν η μόνη λύση που επέτρεπε να καλυφθούν οι συγκεκριμένες προδιαγραφές, χωρίς όμως να είναι απαραίτητα και η πιο κατάλληλη λύση για την εξέλιξη των αυτοκινήτων στο άμεσο μέλλον. Απλώς αναγκαστήκαμε να πάμε προς τα εκεί από τη νομοθεσία και όταν υπάρχει μια τέτοια σημαντική τεχνική επιλογή, μεγάλο μέρος της ερευνητικής προσπάθειας για την εξέλιξη των αυτοκινήτων στρέφεται προς αυτήν και χρειάζονται μετά πολλές δεκαετίες για την εξέλιξη αξιόπιστων εναλλακτικών λύσεων. Ήδη τώρα, στον απόηχο του θορύβου που δημιουργήθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο μετά από το σκάνδαλο των παράνομων μεθόδων παράκαμψης των προδιαγραφών εκπομπών ρύπων από ορισμένες εταιρείες, υπάρχουν πιέσεις από μέλη νομοθετικών σωμάτων και διεθνών οργανισμών όχι για πιο αυστηρές διαδικασίες παρακολούθησης της συμμόρφωσης των κατασκευαστών με τις προδιαγραφές (και για βελτίωση βεβαίως των ελλείψεων που υπάρχουν στις μεθόδους μέτρησης), αλλά για νέες αυστηρότερες προδιαγραφές, που το πιθανότερο είναι ότι θα στρέψουν και πάλι τους μηχανικούς προς λάθος κατεύθυνση.

Αντίστοιχα, οι μηχανικοί μέσα στις εταιρείες δεν σταμάτησαν φυσικά να σκέφτονται και να προτείνουν νέες τεχνικές λύσεις για διάφορα συστήματα του αυτοκινήτου. Αυτές όμως σπάνια περνούν τον... τοίχο του μάρκετινγκ, που κάτω από την ασφυκτική πίεση των μικρών και μεγάλων μετόχων των εταιρειών, οι οποίοι στις μέρες μας ενδιαφέρονται μόνο για το βραχυπρόθεσμο κέρδος, δεν τολμούν πειραματισμούς και καινοτομίες, που στο παρελθόν αποτελούσαν βασικό στοιχείο της εξέλιξης της αυτοκινητοβιομηχανίας. Όλα αυτά μας τα θύμισε μια πρόσφατη συνέντευξη του νέου προέδρου της ερευνητικής μονάδας της Honda, εταιρείας που παραδοσιακά διακρινόταν για τις καινοτόμες λύσεις της, ο οποίος προαναγγέλλει μία διόρθωση πορείας και παραδέχτηκε ότι «τα επιχειρησιακά προγράμματα και η στρατηγική επικράτησαν, αποθαρρύνοντας αυτούς που τολμούν να αμφισβητούν». Είναι λοιπόν απαραίτητο να ξεφύγουμε λίγο από το ασφυκτικό πλαίσιο των εσωτερικών και εξωτερικών άκαμπτων «προδιαγραφών» και να δώσουμε κίνητρα τους μηχανικούς για αμφισβήτηση και καινοτομία. Αυτές αποτέλεσαν τη βάση για την βιομηχανική επανάσταση και αυτές αποτελούν τη λύση στα όποια προβλήματα δημιουργεί ο τεχνικός πολιτισμός μας._Π.Φ.


  UP