ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Citroen C4 1.6 e-HDi - Peugeot 308 1.6 BlueHDi

Γαλλικός εμφύλιος         ..:: Σαββάτο, 29 Αυγούστου 2015 ::..
Οι εκπρόσωποι του ομίλου PSA στην κατηγορία C, παρότι υιοθετούν μια αξιόλογη κοινή βάση, φορούν διαφορετική ενδυμασία και απευθύνονται τελικά σε ένα διαφορετικό κοινό με ξεχωριστή ψυχοσύνθεση, γεγονός που έχει να κάνει με τη διαφορετική φιλοσοφία και αντίληψη των δυο εταιρειών

Αυτό είναι ουσιαστικά το μυστικό της παγκοσμιοποίησης. Με στόχο τον περιορισμό του κόστους κατασκευής επάνω σε κοινές πλατφόρμες μαζικής παραγωγής, χτίζονται αυτοκίνητα τόσο ίδια κι όμως τόσο διαφορετικά. Παρόμοια μηχανικά μέρη, ίδια βάση και όμως ένα τόσο διαφορετικό αποτέλεσμα, σε βαθμό που να απορείς πώς το καταφέρνουν. Αυτή ήταν και η κύρια αφορμή που μαζέψαμε ένα λοχία και ένα λέοντα με πολλά κοινά στοιχεία, αλλά διαφορετική οπτική σε πολλούς τομείς, σε αυτήν εδώ την συγκριτική, μέσα σε πολλά εισαγωγικά, δοκιμή. Θα μου επιτρέψετε να παρακάμψω τους βαρετούς προλόγους, τις γλαφυρές περιγραφές περί του σύντομου βιογραφικού του 308, πολύ περισσότερο για την πρόσθια όψη με άρωμα από το πρωτότυπο, την κλασάτη πίσω ουρά και τη μουσούδα-σήμα κατατεθέν των νεότευκτων λιονταριών. Άλλωστε το 308 δίνει το στίγμα για το πώς θα είναι από εδώ κι εμπρός σχεδιαστικά τα Peugeot. Απέναντι του, το νέο C4 δείχνει και είναι σύγχρονο, προσαρμοσμένο στη νέα εταιρική ταυτότητα της Citroen, ενώ μετά την ανανέωση απέκτησε πολύτιμους και πρωτόγνωρους πόντους στο «χρηματιστήριο αξιών».

Εσωτερικά
Με μια πρώτη ματιά στο εσωτερικό του 308, έχουμε άλματα αντί για βήματα στους τομείς της ποιότητας των υλικών, του φινιρίσματος, αλλά και της premium αίσθησης. Αφήνεις το οπτικό σκέλος και περνάς στο πρακτικό. Ακουμπάς δηλαδή το χέρι σου σε όλο το μήκος του ταμπλό και καταλαβαίνεις από την αφή πως έχεις να κάνεις με μαλακό αφρώδες ακριβό υλικό. Στο C4 συναντάς ένα πιο οικογενειακό, επομένως και πιο «πρακτικό» περιβάλλον. Οι χώροι για τέσσερις επιβάτες είναι οριακά καλύτεροι από ότι στο Peugeot, παρ' ότι θα θέλαμε λίγο περισσότερο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών. Ο χώρος αποσκευών του 308 είναι κορυφαίος για τα δεδομένα της κατηγορίας με χωρητικότητα 420 λίτρα έναντι 408 του -επίσης εξαιρετικού για την κατηγορία- C4. Τα υλικά του τελευταίου είναι εξίσου ποιοτικά στο μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό και η εικόνα γενικότερα προσεγμένη, αλλά λιγότερο εντυπωσιακή σε σύγκριση με τον λέοντα, ο οποίος επενδύει περισσότερο στη σημασία στη λεπτομέρεια. Και στα δυο αυτοκίνητα θα προτιμούσαμε περισσότερους χώρους μικροαντικειμένων.

Το 308 με τον πετρελαιοκινητήρα των 120 ίππων κοστίζει 25.500 ευρώ χωρίς απόσυρση, με πλούσιο εξοπλισμό που περιλαμβάνει 6 αερόσακους, ESP & ASR, ABS & EBD, Brake Assist, Hill Assist, φώτα ημέρας LED, πίσω φώτα LED, αυτόματη λειτουργία προβολέων και υαλοκαθαριστήρων, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, προβολείς ομίχλης, τέσσερα αυτόματα σε λειτουργία ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτρικοί και θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες, αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, σύστημα multimedia με οθόνη αφής 7 ιντσών και ζάντες αλουμινίου 16''. Ο βασικός εξοπλισμός του C4 περιλαμβάνει εκτός από την καθιερωμένη πληρότητα των αερόσακων, το ESP και όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες, σύστημα infotainment, Hill Start Assist, Intelligent Traction Control, Blind Spot Monitoring System, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, σύστημα start/stop. Όλα αυτά στη λογική τιμή των 21.340 ευρώ. Παραδοσιακά τα Peugeot ήταν σχεδόν πάντα ακριβότερα συγκριτικά με τα «αδέλφια» τους, της Citroen. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τη διαφορά αυξάνει και το γεγονός ότι το Peugeot προσφέρεται ήδη με την τελευταία έκδοση του κινητήρα, με 5 ίππους παραπάνω, αυξημένη ροπή και προδιαγραφές ρύπων Euro6, ενώ το αντίστοιχο Citroen αναμένεται στο αμέσως επόμενο διάστημα, γι' αυτό και είναι τώρα ευκαιρία η υπάρχουσα έκδοση των 115 ίππων, που προσφέρεται σε εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμή.

Και τα δυο εσωτερικά υιοθετούν μαλακά υλικά, πολύ καλή συναρμογή και τεχνολογικά άρτιο εξοπλισμό

Κινητήρες-κιβώτια
Και στα δύο αυτοκίνητα συναντάμε το σύνολο πετρελαίου των 1,6 λίτρων άμεσου ψεκασμού, με 120 ίππους στο 308, 30 και πλέον κιλά ροπής αλλά και προδιαγραφές πλέον Euro6. Στη Citroen παράγει 115 ίππους και 27,6 kgm, στις 1.750 σ.α.λ. Ιδιαίτερα ζωντανό και πρόθυμο, πρωτίστως στο 308, σπρώχνει το απόβαρο των 1.160 κιλών εύκολα και πρόθυμα κάθε φορά που ο σοφιστικέ δείκτης του στροφόμετρου σημαδέψει τον αριθμό 2 και συνεργάζεται καλά με το σαφές εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο (ή με το νέο αυτόματο κιβώτιο που τοποθετείται στο BlueHDi). Η επιτάχυνση είναι μεστή και άμεση, η χροιά του ήχου είναι ευχάριστη και το ωφέλιμο εύρος σχετικά μεγάλο για ντίζελ κινητήρα. Οι προσπεράσεις είναι πολύ εύκολες, είτε σε αστικό είτε σε περιβάλλον ταξιδιού. Είναι γεγονός πως εμφανίζεται πιο γεμάτος από τον αντίπαλό του σε μεγαλύτερο εύρος στροφών. Στο C4 τα πράγματα είναι λίγο πολύ γνωστά αλλά με μια πιο αραιή διάταξη στο πολύ καλό κιβώτιο των επίσης έξι σχέσεων, οπότε με ένα ελάχιστο προβάδισμα στον τομέα της κατανάλωσης, αλλά και μια διαφορά υπέρ του Peugeot στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις. Ούτως ή άλλως το απόβαρο των δυο γαλλικών αυτοκινήτων δεν διαφέρει σημαντικά (γύρω στα 1.200 κιλά η Citroen, 1.160 για το Peugeot). Αμφότερα απαλλάσσονται από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας.

Οδηγώντας
Γραπώνεις το μικρό σε περίμετρο τιμόνι του 308 και ξεκινάς. Όσο ανεβάζεις ρυθμό τόσο περισσότερο πωρώνεσαι. Αναβαθμισμένη κύλιση, σωστή στήριξη των τροχών και μια κατευθυντικότητα η οποία αρνείται στους εμπρός τροχούς να ξεκολλήσουν από την άσφαλτο. Πλαίσιο για όσκαρ, ισορροπία για κολακείες και δεν θέλεις να αφήσεις από τα χέρια σου το μικροσκοπικό γαλλικό βολάν. Στις απανωτές στροφές το παιχνίδι είναι ατελείωτο, με το άμεσο και λαλίστατο τιμόνι να δίνει τον τόνο, το κιβώτιο να αλλάζει ευχάριστα τις σχέσεις και το σύνολο να ακολουθεί κάθε προσταγή. Τα φρένα είναι πάντα εκεί όποτε τα χρειαστείς και η ανάρτηση δίνει σεμινάρια συμπεριφοράς, χωρίς μάλιστα να είναι σφιχτή! Η διαδρομή της επιτρέπει κλίσεις ακόμη και σε φάσεις επιτάχυνσης/επιβράδυνσης. Αυτό όμως σε τίποτα δεν την εμποδίζει να συγκρατεί σωστά το αμάξωμα στην πίεση. Ενδεικτικό είναι πως και στα πιο κλειστά κομμάτια με εσκεμμένες τιμονιές, το 308 δεν έδειξε να κλονίζεται, πράγμα που μας αύξησε την αυτοπεποίθηση. Είναι να απορείς πόσο διαφορετικά είναι στημένο το C4 που κλείνει το μάτι με την καταλυτική άνεση που προσφέρει στον οικογενειάρχη. Εδώ έχουμε μια κλασική Citroen, πιστή στα χαρίσματα του κατασκευαστή. Το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο νου είναι η διαδρομή της ανάρτησης, επομένως και ένας τυπικά γαλλικός-ευεργετικός τρόπος αντιμετώπισης των κακοστρωμένων δρόμων. Αυτό δεν συντελείται επιβαρύνοντας υπέρμετρα την οδική συμπεριφορά, απλώς εδώ μιλάμε για μια διαφορετική φιλοσοφία, πρώτος λόγος της οποίας είναι οι άνετες οικογενειακές μετακινήσεις με το «ήπιο ριμπάουντ» της ανάρτησης μετά από κάθε φόρτιση (εγκάρσια ή διαμήκη). Η ησυχία στην καμπίνα είναι υποδειγματική για την κατηγορία και το ταξίδι γίνεται απολαυστικό ακόμη και με απαγορευτικές ταχύτητες. Οι ανωμαλίες του δρόμου φιλτράρονται ιδανικά, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να ζουν τη ραστώνη τους.

Όλα αυτά δεν σημαίνουν βέβαια πως η C4 πληρώνει το τίμημα της μαλακής σε ρύθμιση ανάρτησης εις βάρος των δυναμικών χαρακτηριστικών της. Κρατάει πολύ καλά την τροχιά της και δεν παρεκκλίνει της ενδεδειγμένης πορείας της, όσο κι αν το αμάξωμά της λαμβάνει κλίσεις, όσο κι αν το τιμόνι της δεν είναι διαβήτης, σαν εκείνο του Peugeot. Μπορεί τα χαρακτηριστικά τους να δηλώνουν δυο ίδια ή παρόμοια αυτοκίνητα, ωστόσο, στην πράξη ο λέοντας απευθύνεται σε ένα κοινό που του αρέσει και να οδηγεί εκτός από το να μετακινείται, ενώ ο λοχίας δεν παρεκκλίνει της καθολικής άνεσης, που εν μέρει θα αδιαφορήσει συνειδητά για το επίπεδο ακρίβειας στο χειρισμό ή τη σπορτίφ αίσθηση που προφέρει έως ένα βαθμό ο αντίπαλός του. Τα φρένα του C4 είναι πιο άμεσα σε απόκριση αν και κάπως απότομα σε αίσθηση, από τα αντίστοιχα του 308.


Στο δρόμο δίνουμε προβάδισμα στο 308, με ιδανική ισορροπία άνεσης-κρατήματος, ενώ στο C4 η κορυφαία άνεση επισκιάζει τα πάντα

Συμπέρασμα
Μετά την ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση των δυο γαλλικών μονομάχων, γίναμε μάρτυρες του πώς από ίδια υλικά προάγεις μια διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής, υπηρετείς πιστά την παράδοση της φίρμας σου και εντέλει παρουσιάζεις άλλο προϊόν. Νικητές και ηττημένοι δεν υφίστανται εδώ, εάν διαβάσατε προσεκτικά την παραπάνω ενότητα, μπορείτε να επιλέξετε σε ποια κατηγορία χρήστη ανήκετε με μεγάλη σαφήνεια.

Γιάννης Τσιρογιάννης
φωτογραφίες: auto-internet


ΤΟ C4 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Άνεση
- Πρακτικότητα
- Τιμή

ΤΟ 308 ΥΠΕΡΕΧΕΙ ΣΕ:
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιοτική αίσθηση
- Τιμόνι
- Επιταχύνσεις εν κινήσει


  UP