ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΠΑΛΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ::

Smart fortwo - electric drive

Πίσω στην αρχική ιδέα         ..:: Παρασκευή, 17 Ιουλίου 2015 ::..
Το ηλεκτρικό smart είναι η έκδοση που ταιριάζει περισσότερο στην αρχική ιδέα για τη δημιουργία του μικροσκοπικού αυτοκινήτου του γκρουπ της Mercedes, καθώς είναι ένα αυτοκίνητο πόλης ευέλικτο, αθόρυβο, σβέλτο, ευκολοδήγητο και απίστευτα οικονομικό, σε βαθμό που να είναι εφικτή η απόσβεση της αισθητής διαφορά στην τιμή του

H αρχική ιδέα για το smart, που ξεκίνησε από τον Νίκολας Χάγιεκ, ιδρυτή της Swatch, η οποία δημιούργησε το αυτοκίνητο από κοινού με τη Mercedes, προέβλεπε ότι το αυτοκίνητο θα ήταν ηλεκτρικό ή υβριδικό. Ήταν άλλωστε ένα αυτοκίνητο που κατεξοχήν ταιριάζει με την ιδέα της ηλεκτροκίνησης, αφού αποτελεί ένα καθαρά αστικό μεταφορικό μέσο, το οποίο χρειάζεται μικρότερη αυτονομία από ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποιείται εκτός πόλης. Εκείνη την εποχή, όμως, τη δεκαετία του '90, η εξέλιξη των μπαταριών δεν ήταν τέτοια που να επιτρέπει μια λειτουργική και αξιόπιστη λύση. Γι' αυτό η Mercedes προτίμησε να παρουσιάσει το αυτοκίνητο σε βενζινοκίνητη έκδοση. Η ιδέα της ηλεκτροκίνησης όμως δεν εγκαταλείφθηκε και μετά τη δημιουργία πειραματικών εκδόσεων ηλεκτρικών smart, που δοκιμάστηκαν από αρκετές εκατοντάδες χρήστες σε διάφορες χώρες, το 2012 παρουσιάστηκε ένα ηλεκτρικό smart παραγωγής, που πέρσι άρχισε να πωλείται και στην ελληνική αγορά. Το αυτοκίνητο παραγωγής έχει πλέον ένα πολύ καλό επίπεδο δύναμης και αυτονομίας, που εξασφαλίζει ότι θ' ανταποκρίνεται 100% στις ανάγκες της χρήσης του ως καθημερινού αυτοκινήτου πόλης.

Εσωτερικό
Το smart electric drive είναι βασισμένο στην προηγούμενη γενιά του smart, είναι λοιπόν λίγο μικρότερο από το υπάρχον βενζινοκίνητο smart, αλλά αυτό δεν έχει και τόση σημασία, με δεδομένο ότι το αυτοκίνητο είναι ούτως ή άλλως διθέσιο. Έτσι, οι δύο επιβάτες κάθονται πολύ άνετα ακόμα κι αν είναι ψηλοί, ενώ ο χώρος αποσκευών των 220 λίτρων βρίσκεται μέσα στο πλαίσιο της κατηγορίας των αυτοκινήτων πόλης και είναι επαρκής για αστική χρήση. Μόνο οι χώροι για μικροπράγματα, ιδιαίτερα οι ανοιχτοί, θα θέλαμε να είναι λίγο περισσότεροι, με βάση τα σημερινά δεδομένα και τις ανάγκες που δημιουργεί ο σύγχρονος τρόπος ζωής στις μεγάλες πόλης.

Η θέση οδήγησης είναι ικανοποιητική, αν και προσφέρει μόνο κάποιες βασικές ρυθμίσεις και η ρύθμιση της πλάτης είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής. Λόγω του σχήματος του αυτοκινήτου ο οδηγός κάθεται πιο ψηλά απ' ότι στα συμβατικά μίνι και σούπερ μίνι (μόνο τα μικρά πολυμορφικά και τα «τύπου SUV» έχουν ψηλότερη θέση οδήγησης), κάτι που του δίνει μια καλή εικόνα του δρόμου μπροστά του. Ένα στοιχείο που μπορεί ν' αποτελέσει αντικείμενο κριτικής, είναι ότι τα σκιάδια στο παρμπρίζ δεν γυρνούν προς το πλάι, κάτι που μπορεί να ενοχλεί όταν κινείται κανείς με τον ήλιο στο πλάι. Η ποιότητα υλικών και κατασκευής είναι αρκετά καλή, το αυτοκίνητο είναι αρκετά «γεροδεμένο» και με προσεγμένο εσωτερικό διάκοσμο. Όπως συμβαίνει και με όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η τιμή του smart electric drive είναι αυξημένη, ξεκινώντας από 24.500 ευρώ, με ένα πλήρες επίπεδο εξοπλισμού πάντως, που περιλαμβάνει ESP με hill holder, μπροστινούς αερόσακους, πλευρικούς αερόσακους κεφαλής-θώρακος, αυτόματο κλιματισμό με σύστημα προκλιματισμού (θέρμανση/ψύξη στη διάρκεια της φόρτισης), ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, υπολογιστή ταξιδιού, ηχοσύστημα κλπ. Η Μercedes-Benz Ελλάς προσφέρει για συγκεκριμένο αριθμό αυτοκινήτων σε συνεργασία με τον προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος Elpedison μία φτηνότερη έκδοση, που ξεκινάει από 18.500 ευρώ.


Οι χώροι για τους δύο επιβάτες είναι άνετοι, η εργονομία σωστή, η ποιότητα προσεγμένη και ο εξοπλισμός πλήρης

Κινητήρας-κιβώτιο
Το smart electric drive έχει έναν ηλεκτροκινητήρα με συνεχή ισχύ 48 ίππων και μέγιστη 75 ίππων, ο οποίος επιταχύνει το αυτoκίνητο από 0-100 χλμ./ώρα σε 11,5'' χάρη στην πολύ καλή ροπή του (13,3 kgm), που αποδίδεται από μηδενικές στροφές, ενώ η μέγιστη ταχύτητα είναι 125 χλμ./ώρα. Οι επιδόσεις, λοιπόν, είναι απολύτως ικανοποιητικές ως πολύ καλές για μίνι αυτοκίνητο πόλης και είναι συγκρίσιμες με αυτές των βενζινοκίνητων εκδόσεων. Η μπαταρία που τροφοδοτεί τον κινητήρα είναι ιόντων λιθίου με ενέργεια 17,6 kWh και η αυτονομία που προσφέρει μπορεί να φτάσει θεωρητικά μέχρι τα 145 χλμ., ανάλογα με τη χρήση (συνολικό φορτίο, τρόπο οδήγησης, λειτουργία κλιματισμού κλπ.) Η επαναφόρτιση της μπαταρίας γίνεται σε 7 ώρες από κοινή πρίζα, σε 6 ώρες από ειδική μονάδα φόρτισης με ρεύμα «οικιακής» τάσης (220 V) και σε μόλις μία ώρα από ειδικό ταχυφορτιστή 22 kW σε μονάδα παροχής τάσης 440 V.

Στην πράξη εμείς, με τον κλιματισμό και το ραδιόφωνο συνεχώς σε λειτουργία, είδαμε μέγιστη κατανάλωση της τάξης των 20 kWh/100 χλμ. σε «βαριά» αστική χρήση (κίνηση μέσα σε μικρούς δρόμους ή κεντρικούς δρόμους με πυκνή κυκλοφορία, «πολλά σταμάτα-ξεκίνα», πολύ χαμηλές μέσες ταχύτητες κλπ.) κάτι που δίνει μια αυτονομία περίπου 85 χιλιόμετρων, που ούτως ή άλλως είναι πολύ παραπάνω από αρκετή για τις καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη. Σε πιο ανοιχτό δρόμο (π.χ. σε μια βόλτα στην παραλιακή λεωφόρο των νοτίων προαστίων της Αθήνας με 60-80 χλμ./ώρα), ρίξαμε την κατανάλωση στις 15 kWh/100 χλμ., ανεβάζοντας έτσι την αυτονομία στα 115 χιλιόμετρα περίπου. Το κόστος, λοιπόν, κίνησης με ηλεκτρικό smart για όποιον έχει νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος, μπορεί να πέσει και στο 1 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα, συνθλίβοντας κάθε ανταγωνισμό (ακόμα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς!), με ό,τι καύσιμο κι αν κινείται. Έστω και μόνο 10.000 χιλιόμετρα το χρόνο, μπορεί να εξοικονομήσει 800-1.000 ευρώ το χρόνο σε σχέση με ένα πολύ οικονομικό μικρό αυτοκίνητο. Η απόσβεση της αυξημένης τιμής του, λοιπόν, είναι εφικτή, ιδιαίτερα για όποιον κάνει πολύ περισσότερα χιλιόμετρα (και να μη ξεχνάμε και την οικονομία από λάδια, μπουζί κλπ. στα σέρβις).

Σε ό,τι αφορά την αίσθηση που δίνει το αυτοκίνητο, όπως είχαμε γράψει και μετά την πανευρωπαϊκή δημοσιογραφική παρουσίαση, σ' αυτήν έκδοση το smart βρήκε... τον εαυτό του, τον χαρακτήρα που ταιριάζει απόλυτα στην ταυτότητά του. Χωρίς να χάσει τίποτα από τη ζωηράδα του (το αντίθετο μάλιστα, αφού το ηλεκτροκίνητο έχει καλύτερη ροπή από μηδέν στροφές), είναι πολύ πιο αθόρυβο από τις εκδόσεις με συμβατικούς κινητήρες, άρα σου επιτρέπει πιο ήρεμη οδήγηση και πιο άνετη ακρόαση μουσικής και ραδιοφώνου, ενώ η οδήγησή του είναι ακόμα πιο εύκολη και πιο «ομαλή» λόγω της απουσίας κιβωτίου ταχυτήτων.

Οδηγώντας
Μιλώντας για την «οδική συμπεριφορά» δεν πρόκειται, βέβαια, να κρίνουμε το smart με τα κριτήρια των άλλων αυτοκινήτων, με δεδομένο ότι μιλάμε για ένα μικροσκοπικό αυτοκίνητο που προορίζεται αποκλειστικά για τους δρόμους της πόλης. Το μικρό μήκος του συνεπάγεται μικρή αδράνεια και πιο απότομες αντιδράσεις από ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο (π.χ. αν σε μια γωνία το παρακάνεις και προσπαθήσεις να στρίψεις γρήγορα), αλλά αυτές οι αντιδράσεις είναι λιγότερο έντονες απ' ό,τι στα παλιότερα smart κι εν πάση περιπτώσει υπάρχει πάντα το ESP που κρατάει το αυτοκίνητο στην τροχιά του χωρίς πρόβλημα. Με τις χαμηλές ταχύτητες της πόλης είναι, άλλωστε, απίθανο να κάνεις κάτι πιο απότομο.

Αν βγεις σε πιο ανοιχτό δρόμο (όπως π.χ. η Αττική Οδός) όπου η ταχύτητα μπορεί να περάσει και τα 100 χλμ./ώρα, το ηλεκτρικό smart με το πλαίσιο της προηγούμενης γενιάς δείχνει σταθερό και δεν σε προβληματίζει καθόλου. Παρά το ότι λόγω του σχήματος και του μεγέθους του έχει κάποια ευπάθεια στο δυνατό πλάγιο άνεμο, δεν σου δίνει την εντύπωση ότι είναι... φτερό στον άνεμο και δεν σε αγχώνει, αρκεί να θυμάσαι ότι δεν οδηγείς Mercedes, αλλά smart! Tο τιμόνι δεν είναι υποβοηθούμενο και είναι κάπως βαρύ (αλλά όχι υπερβολικά) στους επιτόπιους ελιγμούς, ενώ μόλις το αυτοκίνητο αρχίσει να κινείται, ελαφραίνει αρκετά. Τα φρένα είναι αποτελεσματικά, αλλά χρειάζονται μία περίοδο εξοικείωσης γιατί έχουν λίγο περίεργη αίσθηση, ενώ η άνεση είναι μέτρια με απόλυτα κριτήρια και το αυτοκίνητο περνάει «ξερά» πάνω από τις συνεχείς ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων, χωρίς επιπτώσεις στη συμπεριφορά του, αλλά και χωρίς να φιλτράρει επαρκώς το ανάγλυφο του δρόμου.

YΠEP
- Μηδαμινό κόστος χρήσης
- Αθόρυβη λειτουργία
- Ευκολία οδήγησης
- Μεγάλη ευελιξία στην πόλη
- Ροπή κινητήρα
- Καλές επιδόσεις
- Ψηλή θέση οδήγησης
- «Πραγματικός» χώρος αποσκευών

KATA
- Mόνο 2 θέσεις
- Σκιάδια που δεν στρέφονται στο πλάι
- Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
- Μέτρια επαναφορά τιμονιού
- Μέτρια άνεση
- Τιμή

Το ηλεκτρικό smart είναι ακόμα πιο ευκολοδήγητο, αθόρυβο και σβέλτο από το βενζινοκίνητο, με μεγάλο ατού βέβαια το μηδαμινό κόστος χρήσης


Συμπέρασμα
Το ηλεκτρικό smart, εκτός του ότι αποτελεί ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός προς την κατεύθυνση που εξαρχής αποτέλεσε την έμπνευση για τη δημιουργία του, τη λειτουργία του δηλαδή ως ενός πρακτικού και ευέλικτου αστικού μεταφορικού μέσου, είναι αυτήν τη στιγμή με διαφορά το πιο οικονομικό αυτοκίνητο που μπορεί κανείς να οδηγήσει, με κόστος που θυμίζει μοτοποδήλατο! Αυτό και μόνο είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημα που αντισταθμίζει στη ζυγαριά όλες τις αδυναμίες του, όπως η μεταφορά μόνο δύο ατόμων, η μέτρια άνεση των αναρτήσεων κλπ. Πολύ περισσότερο μάλιστα αφού συνδυάζεται με μια εντυπωσιακή ήσυχη λειτουργία και πολύ ξεκούραστη οδήγηση. Προφανώς είναι σημαντικά ακριβότερο από το βενζινοκίνητο, αλλά και η διαφορά στο κόστος χρήσης είναι μεγάλη.

Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site http://gr.smart.com


  UP