ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΠΑΛΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ::

Fiat Panda - 0.9 T Natural Power

Το οικολογικό         ..:: Σαββάτο, 11 Απριλίου 2015 ::..
Το Panda με φυσικό αέριο είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση αυτοκίνησης, απόλυτα εναρμονισμένη με τη σημερινή πραγματικότητα, ποντάροντας στην οικονομία, στους ελάχιστους ρύπους αλλά και στην μεγάλη αυτονομία

Η Fiat είναι από τους πρωτοπόρους στη χρήση εναλλακτικών καυσίμων κίνησης και μάλιστα όχι τώρα που το περιβάλλον απαιτεί κάτι τέτοιο, αλλά εδώ και πολλά χρόνια. Η ιταλική εταιρεία αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές οχημάτων φυσικού αερίου στην Ευρώπη, λόγω της ευρείας χρήσης του τελευταίου στην Ιταλία, έχοντας πουλήσει συνολικά από το 1997 έως το 2012 περισσότερα από 560.000 επαγγελματικά και επιβατικά αυτοκίνητα Fiat Natural Power. Να σας πούμε δυο πράγματα για το φυσικό αέριο προτού επιβιβαστούμε στο μικρό αυτοκίνητο της Fiat, το Panda. Πρόκειται για ένα αξιόπιστο εναλλακτικό καύσιμο, με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων συγκριτικά με τα άλλα καύσιμα και χαμηλότερο κόστος χρήσης, γιατί είναι φτηνότερο τόσο από τη βενζίνη όσο και από το πετρέλαιο. Σε σχέση με το υγραέριο, που επίσης είναι φτηνό, το πλεονέκτημα του φυσικού αερίου είναι οι ακόμα χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, αλλά και η μεγαλύτερη ασφάλεια στη χρήση, στοιχείο σημαντικό που καθησυχάζει το κοινό που δεν γνωρίζει πολλά για τα δυο καύσιμα. Το αυτοκίνητα εξωτερικά δεν ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα Panda, με τη γνωστή, χαρακτηριστική σιλουέτα, που διαφέρει από τα υπόλοιπα μίνι.

Εσωτερικό
Στο εσωτερικό, τα πλαστικά είναι αυτά που επιβάλλει η κατηγορία, η αίσθηση της φιλοξενίας είναι καλή, οι χώροι για μικροπράγματα επίσης είναι καλοί, χωρίς να κάνουν καμιά μεγάλη τομή στο χώρο, ο επιλογέας είναι σε εξαιρετική θέση, αλλά το πλάτος είναι περιορισμένο (ας μιλάμε για μικρό αυτοκίνητο πόλης). Δυο ψηλοί ή εύσωμοι επιβάτες θα αισθανθούν τους ώμους τους να πλησιάζουν ο ένας τον άλλο. Οι χώροι για επιβάτες είναι επιπέδου μίνι, καλοί κατά μήκος, πιο στενάχωροι κατά πλάτος, ενώ ο χώρος αποσκευών με τα 225 λίτρα είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας. Το CNG δεν διαφέρει από ένα κοινό Panda, εκτός από την έλλειψη ρεζέρβας και την αντικατάστασή της με κιτ επισκευής ελαστικού, προκειμένου να χωρέσουν οι μπουκάλες του φυσικού αερίου. Το Panda 0.9 TwinAir CNG είναι το πιο ακριβό μεταξύ των προσθιοκίνητων μοντέλων στη γκάμα, αφού κοστίζει (αρχική τιμή τιμοκαταλόγου) από 14.250 ευρώ χωρίς απόσυρση (13.890 ευρώ με απόσυρση), με τη διαφορά τιμής βέβαια, να μπορεί να αποσβεστεί από τη μεγάλη οικονομία σε κόστος χρήσης. Η πραγματική τιμή αγοράς, πάντως, είναι κατά πάσα πιθανότητα χαμηλότερη, γιατί πρέπει να ληφθεί υπ' όψη ότι η εταιρεία έχει σχεδόν σε μόνιμη βάση διάφορα προωθητικά προγράμματα με εκπτώσεις για όλα τα μοντέλα της. Ο εξοπλισμός της βασικής έκδοσης διαθέτει ESP, κλιματισμό, 4 αερόσακους (μπροστινούς και κεφαλής), ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα και σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών, αλλά όχι ηχοσύστημα. Η έκδοση CNG απαλλάσσεται από τέλη κυκλοφορίας.


Το γνωστό καλαίσθητο εσωτερικό του Panda διατηρείται και στην έκδοση CNG, συν το διακόπτη προαιρετικής μετάβασης από το φυσικό αέριο στη βενζίνη (αυτή εκτελείται και αυτόματα, όταν το φυσικό αέριο τελειώσει)

Κινητήρας-κιβώτιο
Ο 2κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 875 κ.εκ. αποδίδει με την χρήση φυσικού αερίου 80 ίππους και 14,3 kgm ροπής στις 2.500 σ.α.λ., έναντι 85 ίππων και 14,8 kgm ροπής στις 1.900 σ.α.λ. όταν λειτουργεί με βενζίνη. Το φυσικό αέριο μειονεκτεί ελαφρώς σε απόδοση, και κατά συνέπεια και σε επιδόσεις αφού επιταχύνει από 0 ως 100 χλμ./ώρα σε 12,8'' αντί για 12,0'' με τη βενζίνη. Αν κι αυτό λίγη σημασία έχει σ' ένα αυτοκίνητο πόλης, το οποίο μάλιστα μ' αυτόν τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα έχει επιδόσεις σαφώς καλύτερες από το μέσο όρο της κατηγορίας των μίνι, ακόμα κι όταν λειτουργεί με αέριο. Χρησιμοποιώντας τη βενζίνη, ο οδηγός νιώθει καλύτερο τράβηγμα και αμεσότητα του κινητήρα.

Εκεί που υστερεί το 2κύλινδρο μοτέρ των 0.9 λίτρων -ανεξαρτήτως καυσίμου- σε σύγκριση με τα 3κύλινδρα και -πολύ περισσότερο- τα 4κύλινδρα, είναι οι κραδασμοί και η τραχύτητα, ειδικά στις χαμηλές στροφές, θυμίζοντας περισσότερο κινητήρα ντίζελ παρά βενζίνης. Παράλληλα, μέχρι τις 2.000 σ.α.λ. το τράβηγμα και η απόκριση είναι μέτρια. Στις μεσαίες στροφές παρουσιάζει αισθητά καλύτερα χαρακτηριστικά, τόσο σε λειτουργία όσο και σε απόδοση, ενώ ανεβάζει με ευκολία ρυθμούς, μαζί όμως και την κατανάλωση και των δυο καυσίμων. Αυτό στη βενζίνη μπορεί να γίνεται αισθητό, στη λειτουργία όμως με το φυσικό αέριο, που είναι πολύ φθηνό, το κόστος στην πόλη είναι αρκετά κάτω από τα 8 ευρώ/100 χλμ., χαμηλότερο δηλαδή και από αυτό του ντίζελ. Το κιβώτιο των πέντε σχέσεων έχει καλό κούμπωμα και σχετικά αραιή κλιμάκωση για ευνόητους (οικονομικούς) λόγους. Μεγάλο ατού είναι φυσικά και η μεγάλη αυτονομία που διαθέτει το συγκεκριμένο Panda, αφού έχεις στη διάθεσή σου δύο ρεζερβουάρ, ένα για το κάθε καύσιμο και ο συνδυασμός και των δύο δίνει αθροιστικά αυτονομία πολλών εκατοντάδων χιλιομέτρων.

Οδηγώντας
Στο δρόμο, το ιταλικό μικρό αυτοκίνητο δεν διαφοροποιεί την εικόνα που αποκομίσαμε από τις υπόλοιπες εκδόσεις στο πρόσφατο παρελθόν. Είναι ευκολοδήγητο και με πολύ καλή άνεση από την ανάρτηση. Στην ευθεία παραμένει ασφαλές και σταθερό, ενώ στις στροφές το υπερυψωμένο πλαίσιο και η μεγαλύτερη διαδρομή της ανάρτησης συγκριτικά με τα συμβατικά αδέλφια του, μαζί με την μικρή αύξηση του βάρους, μεταφράζονται κυρίως σε ελαφρώς υψηλότερες κλίσεις από το αμάξωμα, χωρίς να επηρεάζεται όμως η σταθερότητα του αυτοκινήτου. Το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι σου υπενθυμίζει πως έχεις να κάνεις με ένα ειδικό μίνι που στοχεύει σε (οικονομικής κλίμακας) προτεραιότητες και πολύ λιγότερο στην απόλαυση της οδήγησης. Επίσης θα βρει πολλούς αποδέκτες ανάμεσα στις γυναίκες οδηγούς, λόγω των ελαφρών σε αίσθηση χειριστηρίων και της συνολικά φιλικής εικόνας του (και της ψηλής θέσης οδήγησης). Άνεση και ποιότητα κύλισης κινούνται σε καλά επίπεδα, αναλογικά με τα δεδομένα της κατηγορίας, κάτι που προσμετρά θετικά στην καθημερινή δύσκολη κίνηση στην μεγαλούπολη. Εκτός πόλης, ο μοναδικός εχθρός του υπερυψωμένου Panda είναι ο ισχυρός πλευρικός άνεμος στον αυτοκινητόδρομο, αλλά κι αυτός αντιμετωπίζεται με εξοικείωση στο τέλος.

YΠEP
- Μεγάλη οικονομία στη χρήση
- Αυτονομία
- Άνεση
- Ευκολία χρήσης
- Χώρος αποσκευών

KATA
- Περιορισμένος «ωφέλιμος» αριθμός στροφών
- Θόρυβος κινητήρα
- Αυξημένο κόστος αγοράς

Λίγο πιο αργό, λίγο πιο βαρύ, λίγο πιο ψηλό, το Panda CNG τηρεί τελικά ένα αξιοπρεπές αστικό προφίλ στο δρόμο, με την άνεση και την φιλικότητα να δίνουν το στίγμα του


Συμπέρασμα
Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια της Fiat με μεγάλο όφελος στην τσέπη του καταναλωτή αλλά και στο περιβάλλον. Η οικονομία στην κίνηση που προσφέρει το Panda CNG είναι δεδομένη, ενώ η αυξημένη τιμή του συγκριτικά με τις υπόλοιπες εκδόσεις του Panda θα αποσβεστεί μετά από όχι πολλά χρόνια (ανάλογα και με τον αριθμό των διανυομένων ετησίως χιλιομέτρων φυσικά), εξακολουθώντας μετά να κινείται με κόστος τόσο χαμηλό, που κανένα καύσιμο δεν μπορεί να προσφέρει.

Γιάννης Τσιρογιάννης

Επίσημο Site http://www.fiat.gr


  UP