ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΜΟΝΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ ::

Fiat Panda - Cross 1.3 MultiJet 80 HP

Χωρίς αντίπαλο         ..:: Σαββάτο, 07 Μαρτίου 2015 ::..
Με ακόμα καλύτερες δυνατότητες από το απλό Panda 4x4 για κίνηση εκτός δρόμου, το Cross είναι ένα αυτοκίνητο «παντός καιρού» εξαιρετικά προσαρμοσμένο στις ελληνικές συνθήκες, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με την ίδια ευκολία στην πόλη, στο ταξίδι και σε εκτός δρόμου εξορμήσεις

Με περισσότερα από 30 χρόνια προϊστορίας στις τετρακίνητες εκδόσεις του Panda, η παρουσίαση από τη Fiat και μιας πιο "off" έκδοσης του 5θυρου μίνι ήταν μάλλον μία φυσιολογική εξέλιξη, πολύ περισσότερο αφού τώρα στο γκρουπ προστέθηκε και η κατεξοχήν εξειδικευμένη στα εκτός δρόμου εταιρεία, η Jeep. Στην ουσία δεν μιλάμε βέβαια για ένα «καθαρόαιμο» εκτός δρόμου. Με δεδομένες όμως τις ήδη αρκετές για το μέσο χρήστη δυνατότητες της «απλής» έκδοσης του Panda 4x4, η προσθήκη μερικών ακόμα στοιχείων που ενισχύουν αυτές τις δυνατότητες, αλλά και των αντίστοιχων στοιχείων στην εμφάνιση του αυτοκινήτου, κάνουν το Cross μία πολύ ενδιαφέρουσα λύση για όσους θέλουν κάτι που να είναι «πραγματικό» εκτός δρόμου σε προσιτή τιμή, με τους λιγότερους δυνατούς συμβιβασμούς.

Εσωτερικό
Όπως όλα τα Panda, το Cross είναι ένα μικρό αυτοκίνητο που είναι πραγματικό τετραθέσιο και τέσσερις ενήλικοι θα μεταφερθούν χωρίς υπερβολικό στρίμωγμα, με επαρκή «αέρα» πάνω από τα κεφάλια τους λόγω του χαρακτηριστικό ψηλού σχήματος του αυτοκινήτου και με επίσης επαρκή χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών, αν οι μπροστινοί είναι μέχρι 1,80 μ. Το σημαντικό είναι, ότι αυτό το εσωτερικό είναι γενικά πολύ λειτουργικό, με καλούς χώρους και για μικροπράγματα (υπάρχει και το χαρακτηριστικό ράφι στο ταμπλό, εκτός από το κλειστό ντουλαπάκι, που επιτρέπει τη μεταφορά αρκετών αντικειμένων), δημιουργώντας μια εικόνα εξαιρετικής πρακτικότητας. Ο χώρος αποσκευών είναι από τους μεγαλύτερους της κατηγορίας των μίνι, με χωρητικότητά που φτάνει τα 225 λίτρα. Με δεδομένο όμως ότι, ειδικά το Cross, είναι ένα αυτοκίνητο που δεν θα χρησιμοποιηθεί μόνο στην πόλη, αυτή η χωρητικότητα σίγουρα δεν προσφέρει και πολλά για ένα ταξίδι, οπότε πρέπει να αναδιπλωθεί το (διαιρούμενο) πίσω κάθισμα για να μπορέσεις να μεταφέρεις κάποιες αποσκευές. Στην πράξη δηλαδή, ενώ ως αυτοκίνητο πόλης είναι τετραθέσιο, ως αυτοκίνητο «εκδρομής» αναγκαστικά θα το χρησιμοποιήσεις το πολύ ως τριθέσιο. Συμβιβασμός που είναι απολύτως αποδεκτός φυσικά για ένα τόσο μικρό αυτοκίνητο.

Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, οι ρυθμίσεις καθίσματος και τιμονιού είναι επαρκείς και η γενική εργονομία είναι σωστή, αλλά η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να υπάρξουν και κάποιοι που δεν θα βρουν με απόλυτη ακρίβεια τη θέση πουν του βολεύει. Κατά τα άλλα, πάντως, το αυτοκίνητο δεν προσφέρει έδαφος για κριτική, ενώ καλή είναι η εικόνα του και στο τομέα της ποιότητας. Προφανώς δεν υπάρχουν πολυτέλειες και μαλακά πλαστικά, κανείς δεν περιμένει κάτι τέτοιο σε μίνι αυτοκίνητα, αλλά το εσωτερικό δείχνει προσεγμένο, με καλό διάκοσμο και αρκετά γεροδεμένη κατασκευή (όπως άλλωστε ήταν και στο προηγούμενο Panda) που δεν αφήνει περιθώρια για τριγμούς και θορύβους. Η τιμή της έκδοσης ντίζελ δεν είναι και πολύ χαμηλή, προφανώς δηλαδή δεν συγκρίνεται με τις τιμές των μίνι αυτοκινήτων πόλης, αλλά και το Cross είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα μίνι αυτοκίνητο πόλης. Έτσι ξεκινάει από 18.850 ευρώ χωρίς απόσυρση και έκπτωση της εταιρείας ή από 17.890 με απόσυρση, για να διαμορφωθεί τελικά σε 16.040 ευρώ με απόσυρση και την προωθητική έκπτωση που ισχύει αυτήν την εποχή. Και βέβαια, αυτή η τιμή δεν είναι τιμή μίνι αυτοκινήτου πόλης, αλλά αντιστοιχεί και σ' ένα πολύ πλουσιότερο επίπεδο εξοπλισμού, που περιλαμβάνει ESP, 4 αερόσακους (μπροστινούς-κεφαλής), αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, ζάντες αλουμινίου, προβολείς ομίχλης, ραντάρ παρκαρίσματος, ραδιο-CD με MP3 και χειριστήρια στο τιμόνι, υπολογιστή ταξιδιού και σύστημα Start & Stop.


Το εσωτερικό προσφέρει χώρους για 4 ενήλικους επιβάτες και είναι λειτουργικό και προσεγμένο ποιοτικά

Κινητήρας-κιβώτιο
Η ντίζελ έκδοση του Cross χρησιμοποιεί μια έκδοση του ντίζελ 1.3 με 80 ίππους (5 περισσότερους από το Panda 4x4, μια που το Cross είναι και κατά 120 κιλά βαρύτερο), που αποδεικνύεται απολύτως επαρκής για το συγκεκριμένο μικρό αυτοκίνητο, όχι μόνο στην πόλη, αλλά ακόμα και στις ανηφορικές ορεινές διαδρομές. Η ροπή του πετρελαιοκινητήρα είναι πολύ καλή και το αυτοκίνητο είναι αρκετά ζωντανό, αν το πιέσεις μάλιστα μπορείς να κινηθείς αρκετά σβέλτα, ακόμα και να προσπερνάς χωρίς να αισθάνεσαι ανασφαλής. Αρκετά «γεμάτος» από χαμηλά, ο κινητήρας είναι επίσης και αρκετά εύστροφος για ντίζελ, αλλά ο θόρυβός του είναι βέβαια υψηλότερος από το θόρυβο ενός βενζινοκινητήρα. Κι εδώ εντοπίζουμε ένα μειονέκτημα που δεν έχει τον ίδιο αντίκτυπο σ' ένα απλό Panda, το οποίο είναι ένα αυτοκίνητο πόλης. Στην πόλη (αλλά και σε μικρούς επαρχιακούς δρόμους) κινείσαι γενικά με χαμηλές ταχύτητες, οπότε δεν υπάρχει λόγος να ανεβάζεις τις στροφές του κινητήρα και πολύ ψηλά. Στον αυτοκινητόδρομο, όμως, αν θελήσεις να κινηθείς κοντά στα νόμιμα όρια (120-130 χλμ./ώρα) και με δεδομένο ότι το κιβώτιο έχει μόνο 5 ταχύτητες, αναγκάζεσαι να χρησιμοποιείς τον κινητήρα στις 3.000 στροφές ή και λίγο παραπάνω, οπότε το ταξίδι σου γίνεται αρκετά θορυβώδες.

Κατά τα άλλα το 5άρι κιβώτιο συνεργάζεται σωστά με τον κινητήρα και, χωρίς να είναι κορυφαίο σε αίσθηση, είναι απολύτως ικανοποιητικό για το χαρακτήρα και τις δυνατότητες του αυτοκινήτου και δεν σε προβληματίζει ποτέ. Η κατανομή των σχέσεων είναι σωστή, με καλή ισορροπία ανάμεσα στην επίτευξη ικανοποιητικών επιδόσεων και οικονομίας. Στην πράξη η κατανάλωση μπορεί να μη σπάει ρεκόρ ανάμεσα στα μικρά ντίζελ, είναι όμως χαμηλή και στην πόλη εύκολα παραμένει γύρω στα 7,5 λίτρα/100 χλμ., ενώ στο ταξίδι πέφτει γύρω από τα 6.

Οδηγώντας
Αν επιμένουμε στο ότι το Cross δεν είναι ένα αυτοκίνητο πόλης, είναι γιατί και το Panda γενικότερα είναι το μοναδικό ίσως αυτοκίνητο πόλης που δίνει στην οδήγηση αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου και μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα και για μεγαλύτερες μετακινήσεις έξω από την πόλη. Γι' αυτό άλλωστε και η Fiat τόλμησε να βγάλει και τετρακίνητη έκδοσή του, η οποία τα καταφέρνει εξίσου καλά στο ταξίδι, ενώ διαθέτει και δυνατότητες εκτός δρόμου. Ακόμα και η πίσω ανάρτηση με τον ημιάκαμπτο άξονα είναι διαφοροποιημένη σε σχέση με αυτή του απλού Panda, ειδικά σχεδιασμένη για την τετρακίνητη έκδοση.

Ειδικά στον τομέα της εκτός δρόμου κίνησης, το Cross είναι ακόμα καλύτερα εφοδιασμένο από το Panda 4x4, αφού εκτός από το αυτόματο σύστημα τετρακίνησης με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη μονάδα κατανομής της ροπής και λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού, το αυξημένο ύψος από το έδαφος (16 εκατοστά για το ντίζελ) και τα στάνταρ «χειμερινά» λάστιχα (M+S ) διαστάσεων 185/65 R15 (μία διάσταση μεγαλύτερα από τα 175/65 R15 του 4x4), έχει κι ένα σύστημα επιλογής μορφής τετρακίνησης με τρεις βαθμίδες. Αυτές είναι η Auto, για αυτόματη κατανομή της ροπής μεταξύ των δυο αξόνων, η Off-road, για μόνιμη ενεργοποίηση της τετρακίνησης για βέλτιστη χρήση εκτός δρόμου και η Hill Descent, για βέλτιστο έλεγχο σε απότομες κατωφέρειες ή κατά την κίνηση σε κατηφορικές διαδρομές με πολύ μεγάλες ανωμαλίες. Στην περίπτωση της αυτόματης τετρακίνησης το αυτοκίνητο κινείται με το 98% της ροπής στους μπροστινούς τροχούς, μεταφέροντας όση χρειαστεί στους πίσω όταν το απαιτήσουν οι συνθήκες.

Η οδήγηση σε άσφαλτο είναι μια ευχάριστη έκπληξη και το μικρό αυτοκίνητο αποδεικνύεται ακόμα καλύτερο απ' ό,τι το περιμένει όποιος έχει οδηγήσει την προσθιοκίνητη έκδοση, αφού από το «εκτός δρόμου» περιμένεις τουλάχιστον να είναι αρκετά χειρότερο σε άνεση. Και όμως, οι διαφορές είναι πολύ μικρές, το Panda Cross έχει μια πολύ καλή ποιότητα κύλισης με τα δεδομένα των μίνι, προσφέρει αποδεκτή άνεση και η συμπεριφορά του σου δίνει πάντα ένα αίσθημα σιγουριάς που δεν θα περίμενες με τόσο μικρό αυτοκίνητο. Μόνο οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές είναι λίγο μεγαλύτερες σε σχέση με το απλό Panda λόγω του αυξημένου ύψος, αλλά χωρίς να επηρεάζουν την τροχιά του αυτοκινήτου, που είναι εξαιρετικά προβλέψιμο, ασφαλές και ευκολοδήγητο, με καλό τιμόνι και καλά φρένα. Οδηγώντας το αισθάνεσαι ένα πιο «βαρύ πάτημα» σε σχέση με τη μεγάλη πλειοψηφία των αυτοκινήτων πόλης, καλό κράτημα, σταθερότητα και προοδευτικές αντιδράσεις, που επιτρέπουν καλό έλεγχο από τον οδηγό.

Eκτός δρόμου, ακόμα και σε δύσκολες επιφάνειες, το αυτοκίνητο δείχνει δυνατότητες που ξεπερνούν τις απαιτήσεις ενός μέσου χρήστη, που θέλει απλώς να πάει σε κάποια παραλία από ένα κακό χωματόδρομο, ή να μην κολλήσει σε λίγο χιόνι και λάσπη το χειμώνα. Οι μικροί «πρόβολοι» και η ροπή του κινητήρα επιτρέπουν την κίνηση σε ανηφόρες με πολύ μεγάλες κλίσεις, ενώ το μικρό μέγεθος του αυτοκινήτου το κάνει ιδιαίτερα ευέλικτο στην ελληνική ύπαιθρο με τους στενούς χωματόδρομους που οδηγούν στα βουνά ή τις παραλίες. Ιδιαίτερα το Cross, που έχει ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες από το απλό 4x4, είναι ένα αυτοκίνητο «ελεύθερου χρόνου» που δικαιούται τον τίτλο πολύ περισσότερο από ορισμένα άλλα μεγαλύτερα μοντέλα που δείχνουν "off road" σε εμφάνιση, αλλά δεν θα μπορούσαν με τίποτα να ακολουθήσουν το μικρό Panda στις εκτός δρόμους εξορμήσεις του. Όσον αφορά τις γνωστές γωνίες που χαρακτηρίζουν τις εκτός δρόμου δυνατότητες ενός αυτοκινήτου, το Panda Cross έχει γωνία προσέγγισης 24°, γωνία ράμπας 21° και γωνία φυγής 34°, ενώ μπορεί να σκαρφαλώσει σε κλίσεις πάνω από 70% και να κινηθεί σε πλάγια κλίση 55%.

YΠEP
- Οδική συμπεριφορά μεγαλύτερου αυτοκινήτου
- Δυνατότητες εκτός δρόμου
- Ροπή κινητήρα
- Περιορισμένη κατανάλωση
- Προσεγμένη κατασκευή και διάκοσμος
- Εξοπλισμός

KATA
- Κλιμακωτή ρύθμιση πλάτης
- Θόρυβος από τον κινητήρα στις υψηλές ταχύτητες του αυτοκινητοδρόμου, λόγω της έλλειψης 6ης σχέσης στο κιβώτιο

Χαρακτηριστικό όλων των Panda είναι ότι κινούνται έξω από την πόλη τόσο άνετα όσο ίσως κανένα άλλο μίνι, ενώ το Panda Cross προσφέρει και πραγματικές δυνατότητες για κίνηση εκτός δρόμου


Συμπέρασμα
Όταν δοκιμάζεις ένα αυτοκίνητο που στην ουσία δεν έχει αντίπαλο, αλλά είναι «μια κατηγορία μόνο του» το συμπέρασμα δεν μπορεί να είναι «ποιοτικό» αλλά «ποσοτικό». Δεν έχεις δηλαδή με τί να το συγκρίνεις, αλλά απλώς αξιολογείς πόσο καλά κάνει αυτά που κάνει. Το Panda Cross είναι ένα αυτοκίνητο από τα καλύτερα προσαρμοσμένα στην ελληνική πραγματικότητα, ταιριάζοντας απόλυτα και στο ελληνικό περιβάλλον και οδικό (και μη!) δίκτυο, και στο ελληνικό φορολογικό σύστημα, και στις σημερινές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών, που έχουν στραφεί στα μικρά αυτοκίνητα. Είναι ένα μικρό, ευέλικτο και οικονομικό αυτοκίνητο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τις καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη και ταυτόχρονα ένα αυτοκίνητο απολύτως κατάλληλο για μετακινήσεις στην ελληνική ύπαιθρο. Για όποιον δεν έχει ανάγκη για μεγαλύτερο αυτοκίνητο και θέλει κάτι προσιτό και οικονομικό μεν, αλλά που να πηγαίνει παντού, είναι μια ιδανική λύση.

Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site http://www.fiat.gr


  UP