ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΟΚΙΜΕΣ :: ΠΑΛΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ::

Audi A3 - g-tron

Οικονομία (και οικολογία) χωρίς συμβιβασμούς         ..:: Παρασκευή, 05 Δεκεμβρίου 2014 ::..
Η έκδοση διπλού καυσίμου του A3 που καίει και φυσικό αέριο αποδεικνύεται ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ως λύση για τους κατοίκους των ελληνικών πόλεων όπου διατίθεται φυσικό αέριο, προσφέροντας τα πλεονεκτήματα του βενζινοκινητήρα με κόστος χρήσης σημαντικά χαμηλότερο από του ντίζελ και με τεράστια αυτονομία, σ' ένα ούτως ή άλλως πολύ καλό αυτοκίνητο

Η προσπάθεια -μερικής- απεξάρτησης από το πετρέλαιο με τη χρησιμοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας είναι παγκόσμια και επηρεάζει φυσικά και την αυτοκινητοβιομηχανία, όπως και η προσπάθεια μείωσης του κόστους χρήσης του αυτοκινήτου και των εκπομπών ρύπων. Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο έχει αρχίσει τα τελευταία χρόνια ν' αξιοποιείται ως καύσιμο για τα αυτοκίνητα και το φυσικό αέριο, που συμβάλλει στην πραγματοποίηση και των τριών στόχων που αναφέραμε. Διαφοροποιεί τις πηγές προμήθειας πρώτης ύλης σε σχέση με το ντίζελ και τη βενζίνη, είναι σημαντικά φτηνότερο από το πετρέλαιο και τη βενζίνη (σήμερα κοστίζει κάτω από 1 ευρώ το κιλό), χωρίς να δημιουργεί κάποιες ιδιαίτερες απαιτήσεις από τον κινητήρα και είναι πιο «καθαρό» καύσιμο από περιβαλλοντικής πλευράς σε σχέση με τη βενζίνη και το πετρέλαιο, αλλά και το υγραέριο. Επιπλέον, αφήνει λιγότερα κατάλοιπα στον κινητήρα, ενώ, έχοντας υψηλότερο αριθμό οκτανίου από τη βενζίνη, αποτελεί ιδανικό καύσιμο για τους σύγχρονους κινητήρες με τούρμπο, που αποτελούν πλέον μια γενικευμένη τάση στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Ήταν, λοιπόν, αναπόφευκτο, έστω και με καθυστέρηση σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες (ως συνήθως!) ν' αρχίσει σιγά-σιγά ν' αξιοποιείται το φυσικό αέριο ως καύσιμο για τα αυτοκίνητα και στη χώρα μας, όπου έχουν δημιουργηθεί τρία πρατήρια ανεφοδιασμού στην Αττική κι ένα στη Θεσσαλονίκη, ενώ η ΔΕΠΑ έχει ήδη σε εξέλιξη πρόγραμμα δημιουργίας επιπλέον πρατηρίων (αρχικά σε Λαμία, Βόλο και Λάρισα). Είναι προφανές ότι η ανάπτυξη αυτών των πρατηρίων θα γίνει στις περιοχές της χώρες όπου υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου και είναι και το πιο λογικό να επικεντρωθεί στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου και μεγαλύτερος αριθμός αυτοκινήτων κινείται, και μεγαλύτερο είναι το οικονομικό όφελος από τη χρήση ενός τόσο φτηνού καυσίμου (αφού η κατανάλωση των κινητήρων σε αστικές συνθήκες είναι σημαντικά μεγαλύτερη από την κατανάλωση στον ανοιχτό δρόμο). Όσο για το θέμα της κίνησης αυτών των αυτοκινήτων σε περιοχές όπου δεν υπάρχει πρατήριο φυσικού αερίου, ούτως ή άλλως τα αυτοκίνητα που καίνε και φυσικό αέριο είναι στην ουσία αυτοκίνητα διπλού καυσίμου, αφού τα ρεζερβουάρ και το σύστημα τροφοδοσίας αερίου προστίθενται στα ήδη υπάρχοντα αντίστοιχα συστήματα της βενζίνης. Με όλα αυτά δεδομένα, κάποιες αντιπροσωπείες έχουν ήδη αρχίσει να διαθέτουν στην ελληνική αγορά (εργοστασιακά) αυτοκίνητα που καίνε φυσικό αέριο, μεταξύ των οποίων και το Audi A3 με το 5θυρο αμάξωμα (Sportback), που σ' αυτήν την έκδοση χαρακτηρίζεται με το προσωνύμιο g-tron.

Εσωτερικό
Εκτός από το πρόσθετο σύστημα καύσης αερίου, το αυτοκίνητο είναι κατά τα άλλα ένα A3 όπως το ξέραμε. Ένα αυτοκίνητο που φιλοξενεί άνετα 4 επιβάτες (αυστηρά 4, λόγω της μεγάλης κονσόλας και του «τούνελ» στο κέντρο πίσω), χωρίς πάντως να είναι και από τα κορυφαία της μικρομεσαίας κατηγορίας σε χώρους. Αυτό άλλωστε συμβαίνει με όλα τα premium αυτοκίνητα της κατηγορίας, δεδομένου ότι αυτά τα αυτοκίνητα δεν έχουν ανάγκη να είναι κορυφαία σε χαρακτηριστικά όπως οι χώροι για να προσελκύσουν το κοινό τους (με δεδομένο φυσικά ότι οι χώροι τους είναι απολύτως επαρκείς), αλλά βασίζονται σε άλλα, τεχνολογικά και ποιοτικά στοιχεία γι' αυτό. Αντίστοιχα, απολύτως επαρκής με τα μέτρα της κατηγορίας είναι και ο χώρος αποσκευών, που φτάνει τα 365 λίτρα. Εκεί που υστερεί λίγο το αυτοκίνητο, είναι σε χώρους για μικροπράγματα στο εσωτερικό, ιδιαίτερα τους ανοιχτούς, που είναι λίγοι. Η θέση οδήγησης είναι καλή, με καλό κάθισμα και επαρκείς ρυθμίσεις που επιτρέπουν σε κάθε οδηγό να βρίσκει τη θέση που τον βολεύει. Η βασική διαφορά του g-tron στο εσωτερικό, είναι οι δύο δείκτες καυσίμου στον πίνακα οργάνων, ένας για τη βενζίνη κι ένας για το αέριο, και οι πρόσθετες ενδείξεις στον υπολογιστή ταξιδιού για την αυτονομία με τα δύο καύσιμα συνδυασμένα και το καθένα ξεχωριστά, καθώς και τη μέση κατανάλωση του καθενός.

Φυσικά δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για κριτική σχετικά με την ποιότητα του αυτοκινήτου που χαρακτηρίζεται από άψογη συναρμολόγηση, εξαιρετικής ποιότητας υλικά και πλήρη απουσία τριγμών και άλλων θορύβων. Και σου υπενθυμίζει ανά πάσα στιγμή ότι πρόκειται για ένα "premium" αυτοκίνητο. Η τιμή της έκδοσης g-tron ξεκινάει από 26.040 ευρώ με απόσυρση, είναι δηλαδή αρκετά ακριβότερο από το απλό TFSI, με εξοπλισμό που περιλαμβάνει στάνταρ ESP με λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού, 7 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, προβολείς ομίχλης, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα, υπολογιστή ταξιδιού, σύστημα Start-Stop κλπ. Και, όπως όλα τα Audi πλέον, καλύπτεται κι αυτό από εργοστασιακή εγγύηση 5 ετών.

Το εσωτερικό έχει τη γνωστή λειτουργικότητα και την εξαιρετική ποιότητα των A3 και η μόνη του διαφορά είναι οι δύο δείκτες καυσίμου στον πίνακα οργάνων

Κινητήρας-κιβώτιο
Το A3 g-tron χρησιμοποιεί τον πολύ καλό κινητήρα 1.4 TFSI σε μία διαφορετική έκδοση ισχύος από αυτές που χρησιμοποιούνται στα βενζινοκίνητα Audi και VW, ρυθμισμένο ειδικά γι' αυτήν την έκδοση, που σίγουρα αγοράζεται από καταναλωτές που δίνουν προτεραιότητα στην οικονομία. Η ισχύς του είναι 110 ίπποι σταθερά από τις 4.800 ως τις 6.000 στροφές, ενώ η ροπή του είναι 20,4 kgm σταθερά από τις 1.500 ως τις 3.500 στροφές. Οι επιδόσεις είναι λίγο πιο αργές από αυτές του TFSI των 122 ίππων, αλλά και πάλι είναι επαρκέστατες για την καθημερινή οδήγηση με ασφάλεια. Τα νούμερα που αναφέρει η Audi είναι επιτάχυνση από 0 ως 100 χλμ./ώρα σε 10,8'' και μέγιστη ταχύτητα 197 χλμ./ώρα. Πέρα από τα νούμερα, στην πράξη, δύσκολα καταλαβαίνεις τη διαφορά ανάμεσα στις δύο εκδόσεις του κινητήρα, κυρίως αν πιέσεις πολύ το αυτοκίνητο (κάτι που μάλλον δεν είναι στη λογική των ανθρώπων που αγοράζουν ένα αυτοκίνητο επειδή είναι πολύ οικονομικό). Στην καθημερινή οδήγηση δεν καταλαβαίνεις καν τη διαφορά, η ροπή άλλωστε είναι η ίδια, το αυτοκίνητο είναι ζωντανό και μπορείς να κινηθείς με ρυθμούς που οι περισσότεροι γύρω σου δεν ακολουθούν ποτέ. Το καλό εξάρι κιβώτιο βοηθάει στην καλή αξιοποίηση του κινητήρα, όπως και το εξαιρετικό ημιαυτόματο διπλού συμπλέκτη στην έκδοση S tronic. Σε καμία περίπτωση επίσης δεν αισθάνεσαι διαφορά ανάμεσα στα δύο καύσιμα του g-tron.

Εκτός από το ρεζερβουάρ βενζίνης, το αυτοκίνητο διαθέτει και δύο δοχεία υψηλής πίεσης για την αποθήκευση 14,4 κιλών φυσικού αερίου (το αέριο μετριέται σε κιλά), που επαρκούν για περισσότερα από 250 χιλιόμετρα σε συνθήκες πραγματική οδήγησης (πάνω από 300 χιλιόμετρα στο ταξίδι). Τα δοχεία του αερίου τοποθετούνται κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών, οπότε το αυτοκίνητο δεν έχει ρεζέρβα, αλλά κιτ επισκευής ελαστικών. Το βασικό καύσιμο κίνησης του αυτοκινήτου είναι το φυσικό αέριο, όταν όμως αυτό εξαντληθεί, ο κινητήρας περνάει αυτόματα σε λειτουργία με βενζίνη. Και το ερώτημα είναι φυσικά, κατά πόσο αυτή η οικονομία που κάνεις με το φυσικό αέριο αξίζει για να δώσεις τις 3.500-4.000 ευρώ παραπάνω που κοστίζει το αυτοκίνητο σε σχέση με το βενζινοκίνητο ή τα περίπου 2.000 ευρώ σε σχέση με το ντίζελ. Η απάντηση είναι, αναμφισβήτητα ναι! Η διαφορά κόστους χρήσης είναι τεράστια. Στη διάρκεια της δοκιμής μας διαπιστώσαμε ότι το αυτοκίνητο καίει στην πόλη γύρω στα 5,5 κιλά αερίου/100 χλμ. και στο ταξίδι γύρω στα 4. Με τη σημερινή τιμή του αερίου κάτω από το 1 ευρώ ανά κιλό, αυτό σημαίνει ότι κάνεις 100 χιλιόμετρα με... 5 ευρώ! Ούτε με τη συγκοινωνία να πήγαινες δεν θα κόστιζε τόσο! Με τέτοια διαφορά τιμής, ένα αυτοκίνητο που διανύει γύρω στις 15.000 χιλιόμετρα το χρόνο, μπορεί να αποσβέσει τη διαφορά στην τιμή αγοράς σε λιγότερο από 2,5 χρόνια. Μ' ένα καύσιμο μάλιστα πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον και προς τον κινητήρα του αυτοκινήτου. Δεν πρέπει δε να ξεχνάμε, ότι και οι εκπομπές CO2 είναι αρκετά κάτω από τα 100 g/km, οπότε το αυτοκίνητο απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας.

Οδηγώντας
Στο δρόμο το αυτοκίνητο είναι πραγματικά εξαιρετικό, έχοντας κάνει ένα μεγάλο βήμα εμπρός σε σχέση με το προηγούμενο, που ήταν ήδη πολύ καλό. Πολύ καλό κράτημα, εξαιρετική σταθερότητα στην ευθεία, πρόσφυση πολύ υψηλού επιπέδου κι ένα καλό ESP, αρκετά διακριτικό, που δεν πνίγει συνέχεια τον κινητήρα, χαρακτηρίζουν με δυο λόγια τη συμπεριφορά του μικρομεσαίου Audi, που πραγματικά ευχαριστιέσαι να το οδηγείς. Ακόμα κι όταν οι ρυθμοί ανεβαίνουν δεν παρεκκλίνει καθόλου από την ακριβέστατη συμπεριφορά του, σημαδεύεις και στρίβεις με μεγάλη ακρίβεια, με απόλυτα ουδέτερη συμπεριφορά και προοδευτικές κι ελεγχόμενες αντιδράσεις του αυτοκινήτου στις εντολές του οδηγού. Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική, τα φρένα επίσης και το τιμόνι έχει καλή αίσθηση, που γίνεται ακόμα καλύτερη με το σύστημα επιλογής παραμέτρων οδήγησης drive select στη ρύθμιση "dynamic". Σε ό,τι αφορά την άνεση, είναι ικανοποιητική χωρίς να είναι και κορυφαία, με την ανάρτηση να αποδεικνύεται ελαφρά «σφιχτή» σε μερικές απότομες εγκάρσιες ανωμαλίες (λιγότερο πάντως από μια BMW σειράς 1, που είναι το πιο σπορ, αλλά και το λιγότερο άνετο από τα premium μικρομεσαία).

YΠEP
- Εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρήσης
- Κινητήρας
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιότητα
- Εξάρι κιβώτιο με σωστή κλιμάκωση
- Φρένα
- Εξοπλισμός
- Τεράστια αυτονομία

KATA
- Χώροι για μικροπράγματα
- Έλλειψη ρεζέρβας

Το κόστος χρήσης με το φυσικό αέριο είναι θεαματικά χαμηλότερο και από αυτό του ντίζελ και ο συνδυασμός των δύο καυσίμων (βενζίνης-αερίου) προσφέρει τεράστια αυτονομία


Συμπέρασμα
Το μεγάλο πλεονέκτημα του A3 g-tron είναι ότι πρόκειται για ένα καλό μικρομεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο που σε απαλλάσσει από την ανάγκη για ένα δεύτερο μικρό αυτοκίνητο για την πόλη, όπως έχουν χιλιάδες οικογένειες, ιδιαίτερα στην Αθήνα. Είναι τόσο χαμηλό το κόστος χρήσης του, χαμηλότερο ακόμα και από αυτό ενός μίνι, που το κάνει ένα αυτοκίνητο για καθημερινή χρήση για τον κάτοικο των δύο μεγάλων αστικών κέντρων της Ελλάδας, στα οποία άλλωστε υπάρχουν ήδη και -έστω λίγα- πρατήρια ανεφοδιασμού με φυσικό αέριο. Οπότε τη διαφορά τιμής σε σχέση με το βενζινοκίνητο ή το ντίζελ A3 τη βλέπει κανείς με διαφορετικό μάτι. Ούτως ή άλλως αυτήν τη διαφορά μπορεί κανείς να την αποσβέσει πολύ γρήγορα από το θεαματικά χαμηλότερο κόστος του καυσίμου (συν την απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας), είτε το συγκρίνεις με τη βενζίνη, είτε με το ντίζελ. Κι όλα αυτά με ένα αυτοκίνητο που ούτως ή άλλως είναι πολύ καλό από κάθε άποψη, ποιοτικά, λειτουργικά, οδηγικά ή από πλευράς επιδόσεων και ασφάλειας. Και το οποίο έχει χαμηλότερο κόστος χρήσης από το ντίζελ με τα πλεονεκτήματα του βενζινοκινητήρα (ευστροφία, χαμηλότερος θόρυβος κλπ.), αλλά και εξαιρετικά μεγάλη αυτονομία με το συνδυασμό των δύο καυσίμων. Για όσους μένουν στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, λοιπόν, είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση.

Πάνος Φιλιππακόπουλος

Επίσημο Site http://www.audi.gr


  UP