ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ :: ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ ::

Παρακολουθούμε δοκιμή εκτροπής της Volvo

Αποστολή στη Σουηδία         ..:: Παρασκευή, 05 Δεκεμβρίου 2014 ::..


Ακολουθώντας με συνέπεια το πρόγραμμα της για μηδενισμό των θανατηφόρων ατυχημάτων με αυτοκίνητά της μέχρι το 2020, η Volvo συνεχίζει την εξέλιξη τεχνολογιών για την αποφυγή ατυχημάτων και για την προστασία των επιβατών μετά από ατυχήματα. Μέσα στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας χρησιμοποιεί κάποιες νέες δοκιμές πρόσκρουσης και εξέλιξε μία νέα τεχνολογία προστασίας των επιβατών από τραυματισμούς στη σπονδυλική στήλη, την οποία ήδη εφαρμόζει στα καθίσματα του νέου XC90. Μία τέτοια δοκιμή με το XC90, που αφορά την εκτροπή του αυτοκινήτου από το δρόμο σε πλευρικό χαντάκι, έδωσε την ευκαιρία στους ευρωπαίους δημοσιογράφους να παρακολουθήσουν από κοντά στις εγκαταστάσεις της στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. Μία δοκιμή η οποία, πέρα από τη θεαματική πλευρά της, εντυπωσιάζει με την εικόνα που δίνει για την τεράστια εξέλιξη των συστημάτων προστασίας των επιβατών στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κίνδυνος να σκοτωθεί ή να τραυματιστεί κάποιος σοβαρά σε ένα καινούργιο Volvo έχει μειωθεί κατά τα 2/3 και πλέον σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα που σχεδιάζονταν τη δεκαετία του 1970.


Ένα σημαντικό ποσοστό σοβαρών τραυματισμών στη σπονδυλική στήλη που παρατηρούνται σε ατυχήματα εκτροπής από το δρόμο, οφείλονται στη μετακίνηση των επιβατών από την ιδανική θέση πρόσδεσης στο κάθισμα, λόγω των έντονων κραδασμών, όπως επίσης και στην εφαρμογή ισχυρών κάθετων δυνάμεων στο σώμα τους όταν το αυτοκίνητο σηκώνεται στον αέρα και μετά προσγειώνεται απότομα. Σύμφωνα με τα δεδομένα που έχουν συγκεντρωθεί από τη μελέτη πραγματικών ατυχημάτων, φαίνεται πως η στάση του σώματος είναι σημαντικός παράγοντας για την πρόκληση ή αποφυγή τραυματισμών κατά τη μεταφορά φορτίων μέσω της σπονδυλικής στήλης. Η δυσκολία αντιμετώπισης αυτών των τραυματισμών φαίνεται και από το γεγονός ότι η συχνότητα θωρακικών ή οσφυϊκών σπονδυλικών τραυματισμών δεν έχει μειωθεί ανάλογα με τη μείωση που έχει επιτευχθεί στους υπόλοιπους τραυματισμούς τα τελευταία 40 χρόνια χάρη στην ενίσχυση της δομής των αυτοκινήτων και των συστημάτων ασφαλείας.

Με αυτό δεδομένο, στη Volvo επινόησαν με τη συνεργασία της εταιρείας κατασκευής βιομηχανικών ρομπότ ABB ένα μηχανισμό δοκιμών για τα καθίσματα των αυτοκινήτων, που τους βοήθησε να βρουν το σωστό συνδυασμό σχήματος καθίσματος και λειτουργίας της ζώνης ασφαλείας και των προεντατήρων για τα καθίσματα του XC90, που εξασφαλίζει τη διατήρηση του σώματος σταθερά στη σωστή θέση σε περίπτωση εκτροπής. Ταυτόχρονα πρόσθεσαν στο «σκελετό» των νέων καθισμάτων ένα μηχανισμό απορρόφησης της ενέργειας που παράγεται από τις κατακόρυφες δυνάμεις που αναπτύσσονται στο σώμα όταν το αυτοκίνητο σηκώνεται στον αέρα και μετά προσγειώνεται απότομα στο δρόμο ή έξω από αυτόν. Σε συνδυασμό με την «προετοιμασία» της σωστής στήριξης του σώματος χάρη στη σύσφιξη των ζωνών από τους προεντατήρες σε περίπτωση ατυχήματος, βελτιώνεται έτσι σημαντικά η προστασία των επιβατών από τραυματισμούς στη σπονδυλική στήλη.




Όλες αυτές οι δοκιμές και εργαστηριακές προσομοιώσεις βοήθησαν στην ταχύτερη εξέλιξη αυτών των συστημάτων χωρίς το τεράστιο κόστος που συνεπάγεται η πραγματοποίηση ενός πολύ μεγάλου αριθμού δοκιμών πρόσκρουσης με πραγματικά αυτοκίνητα. Τελικά όμως είναι απαραίτητη η πραγματοποίηση κάποιων δοκιμών πρόσκρουσης ώστε να δοκιμαστούν στην πράξη τα συστήματα που εξελίχθηκαν στο εργαστήριο. Μια τέτοια δοκιμή εκτροπής ενός XC90 σε πλευρικό χαντάκι είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στις εγκαταστάσεις δοκιμών της Volvo στο Γκέτεμποργκ. Πρόκειται για μία δοκιμή κατά την οποία το αυτοκίνητο παρεκκλίνει από την πορεία του με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα, βγαίνει σταδιακά από το δρόμο και η δεξιά πλευρά του βρίσκεται μέσα σε ένα χαντάκι βάθους 80 εκατοστών. Όταν οι τροχοί συναντούν το τέλος του χαντακιού το αυτοκίνητο ανασηκώνεται απότομα στον αέρα, προσγειώνεται ανώμαλα στο έδαφος και τελικά σταματάει με πρόσκρουση σε ένα ανάχωμα.

Σε ό,τι αφορά τα συστήματα προστασίας που υπάρχουν στο αυτοκίνητο, το πρώτο βήμα είναι η «αναγνώριση» ότι το αυτοκίνητο βγαίνει από το δρόμο και η αποφυγή της ανατροπής του, με τη διατήρηση (και επιβράδυνση) της πορείας του έστω και με τους δύο τροχούς μέσα στο χαντάκι. Δεύτερο βήμα είναι η προετοιμασία των επιβατών για καλύτερη προστασία με σφίξιμο των ζωνών ασφαλείας με τους προεντατήρες. Και τέλος, τρίτο βήμα είναι η προστασία από το χτύπημα με τα διάφορα συστήματα προστασίας (ζώνες, αερόσακοι κλπ.), μεταξύ των οποίων και ο νέος μηχανισμός απορρόφησης των κατακόρυφων δυνάμεων που αναπτύσσονται στο σώμα. Μέσα στο αυτοκίνητο της δοκιμής υπήρχαν τρία ανδρείκελα σε μέγεθος δύο ενηλίκων στα μπροστινά καθίσματα κι ενός μικρού παιδιού σε παιδικό κάθισμα πίσω. Οι δοκιμές αυτές σίγουρα σώζουν ζωές και, αν αισθάνεσαι κάποιο δέος όταν βλέπεις το αυτοκίνητο να σηκώνεται στον αέρα, εκ των υστέρων υπάρχει ένα αίσθημα ανακούφισης όταν βλέπεις στο τέλος την προστασία που προσφέρει στα ανδρείκελα-επιβάτες, που παραμένουν σταθερά στις θέσεις τους σ' έναν ελάχιστα παραμορφωμένο χώρο επιβατών. Μακάρι ο στόχος των μηδενικών θανάτων μέχρι το 2020 να επιτευχθεί, ακόμα όμως και η πρόοδος που έχει γίνει μέχρι σήμερα είναι πραγματικά εντυπωσιακή.

Πάνος Φιλιππακόπουλος


  UP