Όλες αυτές οι δοκιμές και εργαστηριακές προσομοιώσεις βοήθησαν στην ταχύτερη εξέλιξη αυτών των συστημάτων χωρίς το τεράστιο κόστος που συνεπάγεται η πραγματοποίηση ενός πολύ μεγάλου αριθμού δοκιμών πρόσκρουσης με πραγματικά αυτοκίνητα. Τελικά όμως είναι απαραίτητη η πραγματοποίηση κάποιων δοκιμών πρόσκρουσης ώστε να δοκιμαστούν στην πράξη τα συστήματα που εξελίχθηκαν στο εργαστήριο. Μια τέτοια δοκιμή εκτροπής ενός XC90 σε πλευρικό χαντάκι είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στις εγκαταστάσεις δοκιμών της Volvo στο Γκέτεμποργκ. Πρόκειται για μία δοκιμή κατά την οποία το αυτοκίνητο παρεκκλίνει από την πορεία του με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα, βγαίνει σταδιακά από το δρόμο και η δεξιά πλευρά του βρίσκεται μέσα σε ένα χαντάκι βάθους 80 εκατοστών. Όταν οι τροχοί συναντούν το τέλος του χαντακιού το αυτοκίνητο ανασηκώνεται απότομα στον αέρα, προσγειώνεται ανώμαλα στο έδαφος και τελικά σταματάει με πρόσκρουση σε ένα ανάχωμα.
Σε ό,τι αφορά τα συστήματα προστασίας που υπάρχουν στο αυτοκίνητο, το πρώτο βήμα είναι η «αναγνώριση» ότι το αυτοκίνητο βγαίνει από το δρόμο και η αποφυγή της ανατροπής του, με τη διατήρηση (και επιβράδυνση) της πορείας του έστω και με τους δύο τροχούς μέσα στο χαντάκι. Δεύτερο βήμα είναι η προετοιμασία των επιβατών για καλύτερη προστασία με σφίξιμο των ζωνών ασφαλείας με τους προεντατήρες. Και τέλος, τρίτο βήμα είναι η προστασία από το χτύπημα με τα διάφορα συστήματα προστασίας (ζώνες, αερόσακοι κλπ.), μεταξύ των οποίων και ο νέος μηχανισμός απορρόφησης των κατακόρυφων δυνάμεων που αναπτύσσονται στο σώμα. Μέσα στο αυτοκίνητο της δοκιμής υπήρχαν τρία ανδρείκελα σε μέγεθος δύο ενηλίκων στα μπροστινά καθίσματα κι ενός μικρού παιδιού σε παιδικό κάθισμα πίσω. Οι δοκιμές αυτές σίγουρα σώζουν ζωές και, αν αισθάνεσαι κάποιο δέος όταν βλέπεις το αυτοκίνητο να σηκώνεται στον αέρα, εκ των υστέρων υπάρχει ένα αίσθημα ανακούφισης όταν βλέπεις στο τέλος την προστασία που προσφέρει στα ανδρείκελα-επιβάτες, που παραμένουν σταθερά στις θέσεις τους σ' έναν ελάχιστα παραμορφωμένο χώρο επιβατών. Μακάρι ο στόχος των μηδενικών θανάτων μέχρι το 2020 να επιτευχθεί, ακόμα όμως και η πρόοδος που έχει γίνει μέχρι σήμερα είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Πάνος Φιλιππακόπουλος
|